Skoro jasno
18°
Bratislava
Lesana
5.5.2024
PRIESKUM: Slováci si na dovolenku zväčša nepožičiavajú
Zdielať na
Noviny.sk

PRIESKUM: Slováci si na dovolenku zväčša nepožičiavajú

BRATISLAVA - Slováci si na dovolenku spravidla nepožičiavajú. Buď ju financujú z úspor či bežných výdavkov, alebo nikam necestujú. Podľa prieskumu pre spoločnosť Kruk si niekedy na dovolenku požičalo viac než 5 % slovenských domácností. Tri pätiny z týchto pôžičiek tvorili sumy vyššie ako 400 eur. Najčastejšie si na dovolenku požičiavajú páry v partnerskom súžití s dvoma deťmi.

Veľmi nízky podiel osôb, ktoré si požičiavajú peniaze na letnú dovolenku, pozoruje Kruk vo svojich prieskumoch už niekoľko rokov v rade. Zatiaľ čo v roku 2018 by si pôžičku na dovolenku vzali len 3 % z opýtaných domácností, v roku 2019 považovali dovolenku za rozumný dôvod na pôžičku len 2 % mladých ľudí do 30 rokov. „Z toho vyplýva, že ak Slováci na dovolenku nemajú nasporené alebo ju nemôžu financovať spolu s bežnými výdavkami, zostanú doma, prípadne zvolia lacnejšiu alternatívu,“ uvádza generálna riaditeľka spoločnosti Kruk Jaroslava Palendalová.


Na dovolenku si požičiavajú častejšie ľudia, ktorí pracujú na zmluvu o dielo či dohodu o vykonaní práce. Vyjadrilo sa tak viac než 8 % opýtaných. Ale sú to aj zamestnanci so zmluvou na dobu neurčitú, teda viac ako 7 % respondentov. Zo zamestnancov si na dovolenku požičiavajú tí, ktorí pracujú v poľnohospodárstve a lesníctve, ako aj v priemysle a stavebníctve. Pôžičky na dovolenky si neberú pracovníci v odbore IT a financií ani podnikatelia a živnostníci. Menšiu náklonnosť k pôžičkám na dovolenku majú dôchodcovia a študenti.

„Ako veľmi problematické vidím zistenie, že na dovolenku si často požičiavajú ľudia, ktorí majú ďalšie pôžičky či úvery, pričom niektoré z nich už teraz nedokážu splácať,“ hovorí Palendalová. Obstaranie dovolenky v takejto situácii na dlh je podľa nej nerozumné, najmä ak hrozí značné riziko, že pôžička na dovolenku sa pridá k ďalším nesplateným dlhom, ktorých kumulácia vedie do dlhovej pasce. „Ak sa niekto predsa len ocitne v takejto situácii, základom je vždy komunikácia s veriteľom a realistický pohlaď na vlastné finančné možnosti,“ dodáva Palendalová.

Najčítanejšie