Cestovanie v čase fascinuje ľudí už stovky rokov. Vedci poznajú viacero spôsobov, ako na to

Archívna reportáž
embed kód
NEW YORK / Vidieť živých dinosaurov alebo sa voziť na lietajúcom aute. Profesor Brian Greene tvrdí, že o cestovaní v čase máme informácie už od Einsteina avšak ich overenie nie je jednoduché. Preto mnohé zostávajú v teoretickej rovine. Či sa to niekedy zmení, ostáva otázkou budúcnosti.

Je veľmi dôležité, aby ste si uvedomili, že existujú dva druhy cestovania v čase a sú radikálne odlišné. "Vieme, ako to urobiť, pretože nám Einstein ukázal cestu pred sto rokmi," uviedol Brian Greene, profesor fyziky a matematiky na Kolumbijskej univerzite. Je prekvapujúce, ako málo ľudí aj napriek tomu túto teóriu pozná a je presvedčených do špiku kostí, že je to možné. Einstein ukázal, že ak pôjdeme do vesmíru a cestujeme rýchlosťou blízkou rýchlosti svetla, vrátime sa v čase a čas na hodinách sa bude meniť pomalšie. Takže keď sa vrátime naspäť, čas na Zemi bude budúcnosťou.

Einstein taktiež ukázal, že ak sa dostaneme blízko silného zdroja gravitácie - neutronovej hviezdy, čiernej diery - a pôjdeme takmer k okraju tohto objektu, čas sa pre konkrétneho človeka spomalí. A preto, keď sa vrátime na Zem, opäť bude ďaleká budúcnosť.

Táto teória vôbec nie je kontroverznou vecou. "Každý fyzik, ktorý vie, o čom hovorí, s tým súhlasí," povedal pre futurism.com Brian Greene.  Avšak cestovanie naspäť v čase, čiže do minulosti sa nezdá reálny. Mnohý vedci vylučujú jeho možnosť. Jav, ktorý v tomto prípade ľudia prinajmenšom považujú za hodný pozornosti pri cestovaní do minulosti je "červia diera". A bol to opätovne Albert Einstein, kto červiu dieru objavil.

Červia diera je most alebo tunel, za pomoci ktorého sa dá dostať z jedného miesta na iné. Objavili ho v roku 1935, ale následne si uvedomili, že ak manipulujeme s otvormi červej diery - umiestnime ju do blízkosti čiernej diery - potom čas dvoch otvorov tohto tunelu nebude plynúť rovnako. Takže človek sa nedostane len na iné miesto, ale aj v inom čase. Z toho by mohlo vyplynúť, že jedným smerom sa bude dať cestovať do minulosti a druhým do budúcnosti.

Avšak pre upresnenie, vedci nevedia s určitosťou potvrdiť existenciu červých dier. Čiže nie je možné ani reálne potvrdiť, či by naozaj tieto tunely fungovali na premiestnenie v čase a priestore.

Pozrite sa späť v čase aspoň prostredníctvom našej reportáži o Bratislave:

Zdroj: noviny.sk/futurism.com