Letecká doprava v ohrození? Piloti a stevardi čelia čoraz väčším tlakom zo strany zamestnávateľov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
EURÓPA / Prieskumu Gentskej univerzity v Belgicku sa so svojimi problémami zverilo takmer sedemtisíc zamestnancov v leteckej doprave. Najmä tí, ktorí pracujú pre nízkonákladové aerolínie zdôraznili, že niektoré pravidlá ohrozujú bezpečnosť cestujúcich.
Čoraz viac ľudí pracujúcich v leteckom priemysle v Európe sa dostáva pod čoraz väčší tlak zo strany zamestnávateľov. Nielen piloti, ale aj ďalší členovia palubného personálu priznávajú, že niektoré firemné pravidlá a naháňanie sa za vyšším ziskom môžu viesť k zhoršeniu bezpečnosti leteckej dopravy.
Vyplýva to z prieskumu Gentskej univerzity v Belgicku. Podľa neho sa tlak na orezávanie prevádzkových nákladov v leteckých spoločnostiach môže negatívne prejaviť na dodržiavaní bezpečnostných štandardov. Prieskumu sa zúčastnilo viac ako 6 900 pilotov a členov palubného personálu.
Obavy o prácu
Štúdia výskumníkov Gentskej univerzity poukazuje na to, že sa vytratila generácia pracovníkov v leteckom priemysle, ktorí sa dokázali ozvať. „V priemysle dominuje mladá generácia, ktorá je lacnejšia a flexibilnejšia, no je náchylnejšia prijímať aj neisté pracovné kontrakty, ktoré oslabujú ich schopnosti dodržiavať bezpečnostné štandardy,“ uvádza štúdia. Dodáva, že pandémia koronavírusu a s ňou spojený útlm v leteckom priemysle prispel k zhoršeniu situácie.
Najhoršia situácia prevláda najmä v prípade nízkonákladových leteckých spoločností, ktorých biznis model je okrem prepravy cestujúcich založený aj na palubnom predaji. Podľa autorov štúdie práve palubný predaj predstavuje zbytočné riziko. „Posun smerom k zodpovednosti za predaj tovarov počas letu predstavuje riziko oslabenia povahy práce palubného personálu, ktorých úlohou je v prvom rade starať sa o bezpečnosť cestujúcich,“ konštatujú Yves Jorens a Lien Valcke, autori štúdie.
Stevardi pod tlakom
Niektorí zamestnanci leteckých spoločností sa autorom štúdie anonymne zverili s tým, že na nich zamestnávateľ vyvíja nátlak na predaj produktov na palube. Jorens a Valcke v štúdii uviedli, že v priebehu desiatich rokov sa zmenil aj prístup členov leteckého personálu, ktorí sa vedia týmto nariadeniam postaviť, ak ich vyhodnotia ako nebezpečné.
Prieskum v tejto súvislosti ukázal, že len približne polovica členov palubného personálu bola schopná sa postaviť voči firemným nariadeniam a rozhodnutiam, ktoré považovali za nebezpečné. V rovnakom prieskume, ktorý univerzita v Gente robila pred desiatimi rokmi sa voči potenciálne nebezpečným pravidlám vedelo postaviť viac ako 80 percent palubného personálu či pilotov.
„Približne 30 percent pilotov potvrdilo, že sa niekedy zdráhali robiť bezpečnostné rozhodnutia zo strachu, že by to malo negatívne dôsledky pre ich kariéru,“ uvádza sa v štúdii.
Človek ako číslo
Najrizikovejším článkom leteckej dopravy podľa prieskumu belgickej univerzity nie sú piloti, ale stevardi. Tí sa najmä v prípade nízkonákladových spoločností posťažovali na vysokú úroveň stresu a nedostatok podpory zo strany zamestnávateľa. Pozícia stewardov sa pritom považuje za lukratívnu a o zamestnancov nie je núdza. Aj to podľa stevardov prispieva k tomu, že to zamestnávatelia využívajú.
„Posádky nízkonákladových aerolínií opisujú pocit dehumanizácie, a že sa s nimi narába len ako s číslami, a nie ako s profesionálmi. S tým sa spája rastúca neochota hlásiť únavu, alebo akékoľvek únavy týkajúce sa bezpečnosti,“ píšu Jorens a Valcke.
Najlepšie sa majú „kamionisti“
Obavy zamestnancov v leteckom priemysle sa prejavili aj pri nahlasovaní zdravotných komplikácií. Každý tretí pilot a polovica opýtaných stevardov uviedla, že občas zaváhali, ak mali nahlásiť to, že sa necítili po zdravotnej stránke úplne fit. „Za týmito zaváhaniami stáli najmä obavy o zamestnanie,“ píše britská univerzita.
Letecká doprava
TASR/AP
Prieskum ukázal, že najspokojnejší sú piloti a ďalší členovia posádky na nákladných letoch. A to z jediného dôvodu. Nevezú cestujúcich a preto nie sú pod tak veľkým tlakom. Na druhú stranu ale piloti prevážajúci náklad pracujú najmä v nočných hodinách, kedy je leteckej dopravy najmenej. Spokojné sú aj posádky diaľkových letov a veľkých klasických leteckých spoločností. Najnespokojnejšou skupinou sú podľa Gentskej univerzity posádky nízkonákladových spoločností a tiež zamestnanci leteckých spoločností, ktoré lietadlá spolu s posádkami poskytujú na lízing.
Ignazio Plaza, predseda European Cockpit Association, ktorá združuje pilotov, upozorňuje, že keď sú piloti a posádky pod tlakom, riziko pociťujú aj cestujúci. Podobného názoru je aj Jorens. „Pracovné podmienky už nie sú len spoločenským problémom. Majú vplyv na bezpečnosť, pohodu a únavu posádok. Bez spravodlivých pracovných podmienok nie je možné udržať bezpečný a odolný európsky letecký sektor,“ uzatvára Yves Jorens.