Jasno
Jarmila
28.4.2024
Koniec sveta v roku 2100! Skolabuje ekosystém na Zemi...

Koniec sveta v roku 2100! Skolabuje ekosystém na Zemi...

Čo vieme o siedmich doterajších planetárnych krízach? Niektoré z nich vymazali 90% života na Zemi. Tieto krízy boli sprevádzané javmi, ktoré podľa vedcov zmenili na globálnej úrovni atmosféru, oceán a klímu. A tejto situácii čelíme dnes. Príčinou skazy, ktorá má nastať už v roku 2100 bude biologický kolaps, ktorý spôsobíme my, ľudia, zmenami v ekosystéme planéty! Podľa vedcov, šokovaných z vlastných záverov, ľudstvo nemá inú možnosť, než začať s revolúciou vo svojom spôsobe života.

Na brutálne zmeny nie sme pripravení

"Posledné porušenie planetárneho ekosystému vyprovokovalo extrémne biologické zmeny len počas tisícky rokov... Na geologickej úrovni je to ako prejsť z detstva do dospelosti za menej než rok! Čo sa deje dnes, prebieha dokonca ešte rýchlejšie. Naša planéta pritom nemá uložené nikde v pamäti, ako vyzerala v pôvodnom stave. Tým, ako Zem meníme, obrovsky riskujeme. Brutálne ju vychyľujeme do novej rovnováhy, na ktorú sa ekosystém a naša spoločnosť nebudú schopné adaptovať," upozorňujú vedci novej medzinárodnej vedeckej štúdie, zverejnenej v časopise Nature.

Pod štúdiu sa podpísalo viac ako 20 vedcov pracujúcich pod hlavičkou rôznych vedeckých ústavov. Podľa nich je ohrozená takmer polovica súčasných klimatických pásiem na Zemi. Čoskoro by mohli celkom zmiznúť a namiesto nich by na až 39% povrchu planéty mohli zavládnuť predtým nepoznané životné podmienky. Radikálne zmeny by pritom mohli udrieť s obrovskou brutalitou.

Blížime sa k hranici, z ktorej niet návratu

Skleníkové plyny pritom nie sú jedinými vinníkmi. Tlak, ktorý na ľudský druh vyvíja, sa pohybuje na širokej škále od "fragmentácie prírodného prostredia" po "demografický rast" cez "nadmernú spotrebu zdrojov". Dnes využívame 43% ekosystému planéty, aby boli splnené potreby jej siedmich miliárd obyvateľov. "Ešte sedem percent a dosiahneme hranicu, z ktorej nie je návratu," varujú vedci.

Každých 20 minút vymrie jeden druh

Výsledky práce medzivládnej vedeckej platformy zameranej na biodiverzitu a ekosystémy, ktorá by sa prvý raz mala zísť v roku 2013, im nebudú odporovať. Už teraz členovia zistili, že každých 20 minút vyhynie jeden živočíšny druh a tento rytmus sa zrýchľuje! Počas posledných 200 rokov od začiatku priemyselnej revolúcie by tento rytmus až 100-krát urýchlený oproti prirodzenej rýchlosti vymierania, ako ju vypočítali vedci za obdobie 500 miliónov rokov.

Našou jedinou šancou je...

Čoskoro by mohol byť ešte 10 000-krát rýchlejší! Na geologickej úrovni sa jedná o takmer okamžité vymiznutie druhov. V ekodiplomacii však počas 20 rokov, ktoré prešli od posledného summitu, známeho aj plačom 12-ročnej Severn Culis-Suzuki, žiadajúcej dospelých, aby prestali ničiť to, čo nevedia opraviť, nastal istý posun. Bude však tejto pomalosť týchto jednaní stačiť rýchlosti, akou k nám mieri biologický kolaps?

Po politických stretnutiach vzniklo okolo 500 medzinárodných a multilaterárnych dohôd týkajúcich sa biodiverzity, klímatu a biológie. Podľa vedcov našou nádejou je zmiernenie demografického tlaku, vytvorenie nových sociálnych štruktúr a koncentrovanie obyvateľstva v oblastiach s už vysokou hustotou osídlenia tak, aby Zem mala prostriedky, ako násjť stratenú rovnováhu...

Spravodajská aplikácia Noviny TV JOJ pre iPhone TU. ZADARMO.

usageorge.com/ilustračné