Poslanci chcú menej bilboardov na cestách
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: SITA
BRATISLAVA / Podpredsedníčka národnej rady Renáta Zmajkovičová (Smer-SD) opätovne prichádza do parlamentu s návrhom na obmedzenie bilbordov pri cestách. Tentoraz návrh predkladá spolu so straníckym kolegom, poslancom parlamentu a žilinským primátorom Igorom Chomom. Ako povedala Zmajkovičová, reklamný smog čoraz viac nepríjemne zahaľuje Slovenskú republiku.
"Mení sa ráz krajiny a miest, ktoré sú prekryté nevhodnými reklamnými pútačmi," uviedla Renáta Zmajkovičová. "Všade na vôkol sme zaplavení reklamnými zariadeniami, ktoré sú neraz postavené bez súhlasu stavebného úradu. Štát a samospráva majú zviazané ruky,“ dodala.
Súčasný zákon podľa nej nie je vyhovujúci. "Príkladom nedostatočnej legislatívy prenesenej v praxi sú reklamné zariadenia, ktoré nie sú jednoznačne pevne spojené so zemou, čím de facto obchádzajú podmienky a povinnosti stavebného zákona,“ upozornila s tým, že nadmerný počet reklamných pútačov taktiež vytvára vizuálny smog, ktorý znižuje kvalitu života v spoločnosti a zaťažuje životné prostredie.
Nový pojem
Nová úprava má podľa Zmajkovičovej zaviesť pojem "reklamná stavba“, ktorý spresňuje doterajší nejednoznačný výklad pevného spojenia so zemou a zahŕňa už aj informačné, reklamné a propagačné zariadenia, ktoré doteraz neboli stavbami
Nová úprava neráta ani s vytvorením tzv. ochranných zón. Hlavným cieľom pôvodného návrhu z roku 2012 bolo totiž presne vymedziť, kde nie je možné umiestňovať reklamu.
Návrh Zmajkovičovej a Chomu čiastočne definuje pásmo, v ktorom sa sprísňujú podmienky pre umiestnenie reklamných stavieb. Má to byť priestor mimo obcí a miest pri diaľniciach, cestách pre motorové vozidlá a cestách I. triedy, ktoré sú medzinárodným cestným ťahom. Toto pásmo má byť 100 metrov od cesty.
Konštruktívna diskusia
"Vítame iniciatívu a snahu o sprehľadnenie legislatívneho rámca pre vonkajšiu reklamu. Sme pripravení na konštruktívnu diskusiu a ochotní zakomponovať do návrhu naše praktické skúsenosti," uviedol predseda predstavenstva JOJ Media House, a.s., Richard Flimel. Spoločnosť je stopercentným akcionárom najväčšieho poskytovateľa vonkajšej reklamy na Slovensku, Akzent BigBoard, a.s.