Zatiahnuté, dažďové prehánky
Bratislava
Juraj
24.4.2024
Cestovky sú horšie ako nebankovky, neprešlo 9 z 10-tich
Zdielať na

Cestovky sú horšie ako nebankovky, neprešlo 9 z 10-tich

Cestovné kancelárie zlyhali - z klientov robia tovar! Takéto silné slová padli na tlačovej konferencii ministerstva hospodárstva. Sám minister Juraj Miškov sa odvolá na výsledky kontrol Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Šok. To podľa vlastných slov zažil Miškov v momente, keď mu Nadežda Machútová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie prezentovala výsledky kontrol.

Katastrofálne čísla

Slovenská obchodná inšpekcia skontrolovala počas prázdnin dokopy 51 cestovných kancelárií. Deväť z desiatich cestoviek kontrolou neprešlo.

Cestovné kancelárie vraj na klientoch zarábajú. Sú na nich prenášané častokrát povinnosti, ktoré má zabezpečiť cestovka.

Medzi najčastejšie prehrešky cestovných kancelárií a agentúr patrilo podľa inšpekcie nedostatočné informovanie klientov pred kúpou zájazdu ako aj chýbajúce poistenie zájazdu. V zmluvách o zájazde zistili inšpektori SOI viaceré pochybenia, keď napríklad v 25-ich zmluvách našli nedostatky v ustanoveniach týkajúcich sa zmeny podstatných podmienok. Tie pritom umožňujú zákazníkom odstúpiť od zmluvy. "Za podstatné zmeny v dohodnutých podmienkach nebola napríklad označená zvýšená cena zájazdu do 10 %, alebo posun termínu do troch dní,“ uviedla niekoľko príkladov Machútová.

V 13 cestovných kanceláriách boli v zmluve zakotvené neprijateľné podmienky, keď si napríklad vyhradzovali právo zmeniť termín nástupu na zájazd až o 7 dní.

My len zarobíme, klient staraj sa

Cestovné kancelárie taktiež v rámci zmlúv prenášali svoje povinnosti na klientov a zbavovali sa zodpovednosti za škody a ušlý zisk v súvislosti s meškaním letu. "Nariadenie o právach cestujúcich v leteckej doprave sa týka nielen pravidelných, ale aj nepravidelných liniek a ich klientom patrí presne tá istá ochrana,“ vysvetlila Machútová.

Za katastrofálne označil výsledky kontroly aj minister hospodárstva Juraj Miškov. "Z výsledkov kontroly vyplýva, že je to práve spotrebiteľ, ktorý dopláca na netrhové správanie niektorých cestovných kancelárií," konštatoval.

Pomôže novela zákona?

Slovenská ekonomika však potrebuje príjmy z turizmu. A keď cestovné kancelárie nie sú schopné samoregulácie, bude musieť na ne dohliadať štát. K tomu by mala dopomôcť novela zákona, ktorá by mala byť hotová do konca tohoto roku.

Kontrolované subjekty - 53

Zistené nedostatky - 42

Nevýhodné zmluvy - 95 %

Jose Salvador Guzman Garza

Súvisiace články