Jasno
Jarmila
28.4.2024
Objavili najmladšie jazero na Marse, mohlo byť zdrojom života

Objavili najmladšie jazero na Marse, mohlo byť zdrojom života

WASHINGTON / Trojica vedcov tvrdí, že identifikovala najvhodnejšie miesto, pre hľadanie dôkazov o dávnom živote na Marse - jedno z najmladších jazier na planéte.

Hoci Mars v súčasnosti nemá žiadnu kvapalnú vodu, v minulosti to bolo inak. Červená planéta bola miliardy rokov pokrytá oceánom. A keď tam bola voda, bol tam aj potenciál pre život.

Vedci majú podozrenie, že potom, čo sa oceány odparili, bol s vodou a životom na Marse koniec. Ale nedávny dokument uverejnený v časopise Geology hovorí, že to nebolo celkom tak. Mars disponoval aj druhou vlnou povrchovej vody pred 3,6 miliardami rokov,čiže ešte 200 miliónov rokov po tom, čo si vedci mysleli, že prišiel o všetku tekutú vodu.

Míle od Opportunity

Voda, o ktorej výskumníci vydali správu, sa nachádzala v jazere v panve, neďaleko rovníka Marsu, asi 100 míľ od miesta, kde je sonda Opportunity.

Je to jedno z najmladších jazier, a preto možno povedať, že ide o jeden z posledných kvapalných vodných zdrojov, aký mohol existovať na Marse, oznámili výskumníci.

Objav je vzrušujúci, keďže zvyšuje vyhliadky na dávny život na Marse, vysvetľuje vedúci autor Brian Hynek, ktorý je vedecký pracovník v Laboratóriu pre atmosférickú a kozmickú fyziku na Univerzite v Colorado-Boulder.

Sonda Opportunity na Marse prešla 42 kilometrov, pozrite si zábery: