Jasno
Marek
25.4.2024
Objavili gén spánku. Problémy s nespavosťou môžu vyriešiť mušky

Objavili gén spánku. Problémy s nespavosťou môžu vyriešiť mušky

LOS ANGELES / Vedci našli gén, ktorý reguluje spánok. Výskum robia na vínnych muškách a v budúcnosti by ľudstvu mohol veľmi pomôcť. Ukázal, že vedia spať toľko, ako malé deti.

Výskum ukázal, že vínne mušky spia toľko, čo malé deti. Samci podľa neho potrebujú dvanásť hodín spánku, samičkám stačí desať hodín.

Ak chcete zistiť, ktoré gény sú zodpovedné za spánok, Kyunghee Koh z americkej univerzity Thomasa Jeffersona urobila výskum na vínnych muškách, napísal LA Times.

Zmutované muchy

Koh a jej tím publikovali výsledky svojho výskumu v časopise Current Biology. Vzali 3 tisíc mušiek, ktoré náhodne zmutovali a potom sledovali, ako dobre spia.

To im umožnilo sústrediť sa na gény. Vedci našli jeden, Taranis, ktorý sa môže stať dôležitým pre výskum spánku u ľudí.

Mušky, ktoré v sebe mali poškodený Taranis, prespali len 25 percent svojho denného spánku. Úplné odstránenie génu spôsobilo, že muchy nespali a bzučali takmer non-stop.

Vedecký tím Kyunghee Koh zistil, že Taranis s niektorými bielkovinami vyvažujú spánok a bdenie. Za normálnych okolností Taranis a cyklín A tvoria pár, ktorý znižuje činnosť enzýmu. Muchy teda mohli spať 12 hodín.

Ak je Taranis zmutovaný, nevykonáva činnosť ako má, enzým v tom prípade udržiaval muchy v strehu a nemohli spať.

Veľký objav

Výskum ukazuje, že u cicavcov sa nachádza gén podobný Taranisu, ktorý môže fungovať rovnako. Gén riadi spôsob, akým sa bunky delia.

"Zatiaľ nevieme, či tieto gény hrajú rovnakú úlohu pri spánku cicavcov alebo u človeka," uviedla Kyunghee Koh.

"Naša nádej je v tom, že gén, ktorý sme našli pri muchách, môže mať rovnaký účinok aj u ľudí. Výskum nám môže pomôcť pri vývine liekov na spanie," dodala Koh.

Nedostatok spánku a únava môžu mať zlý vplyv na šoférovanie. Odborníci varujú, aby sme únavu nebrali na ľahkú váhu. Pozrite si priloženú reportáž: