Jasno
Anastázia
30.4.2024
Nová planéta. Kepler 22 je vhodná na život

Nová planéta. Kepler 22 je vhodná na život

Keď bude najhoršie, máme sa kam odsťahovať! Astronómovia vo vesmíre objavili planétu, ktorá sa na našu Zem veľmi podobá. Odborníci potvrdili, že objavený vesmírny súrodenec je pre život vhodný. Dali mu meno Kepler 22.

NASA objavila prvú planétu v "obývateľnej zóne". Na jej povrchu môže existovať voda v tekutom skupenstve. Planétu objavil vesmírny ďalekohlad Kepler spolu s tisíckou nových planét. Kepler 22 obieha okolo hviezdy podobnej Slnku.

"Ide o významný milník na ceste k nájdeniu dvojičky Zeme," povedal Douglas Hudgins z americkej vesmírnej agentúry. "Výsledky ďalekohladu Kepler naďalej ukazujú dôležitosť vedeckých misií NASA, ktoré sa snažia zodpovedať najväčšie otázky ohľadom nášho miesta vo vesmíre," dodal.

Na vedcov sa usmialo šťastie

Kepler objavuje planéty a kandidátov na planéty meraním zmien jasnosti hviezd, okolo ktorých sa planéty pohybujú. Na overenie, či ide o planéty, sú pritom potrebné najmenej tri priechody okolo hviezdy. Výsledky sa následne overujú pomocou pozemských ďalekohľadov a Spitzerovým vesmírnym teleskopom.

"V prípade tejto planéty sa na nás usmialo šťastie," uviedol William Borucku z Amesovho výskumného strediska NASA. V tomto stredisku viedol tím, ktorý planétu objavil.

NASA po prvýkrát o planéte informovala vo februári spolu s ďalšími planetárnymi kandidátmi v obývateľných zónach. Kepler 22 je prvým z týchto telies, ktorý sa podarilo potvrdiť ako planétu.

600 svetelných rokov

Nachádza sa 600 svetelných rokov od Zeme. Krúži okolo planéty pripomínajúcej Slnko, ktorá je ale o niečo menšia a chladnejšia. Jeden obeh trvá 290 dní. Vedci zatiaľ nevedia, aký má planéta povrch.

Kepler je prvou sondou vyslanou americkým Národným úradom pre letectvo a vesmír, ktorá dokáže nájsť planéty o veľkosti Zeme. Ďalekohľad obieha okolo Slnka a sleduje oblasť blízko súhvezdia Labute a Lyra. Po obývateľných planétach pritom pátra v okolí asi 156 000 hviezd. Doposiaľ objavil viac ako dvetisíc telies, ktoré by mohli byť planétami.

TV JOJ