Nová štúdia vedcov. Za dve tretiny rakoviny môže náhoda

WASHINGTON / Fajčenie alebo takzvané zlé gény väčšinou za vznikom rakoviny nestoja. Podľa novej americkej štúdie vyvolávajú túto smrteľnú chorobu najčastejšie náhodné mutácie buniek. Správu priniesol odborný časopis Science.

Tím odborníkov z americkej Univerzity Johna Hopkinsa sa snažil vysvetliť, prečo sú niektoré tkanivá miliónkrát náchylnejšie k rakovine než iné.

Výsledok podľa správy ukázal, že približne u dvoch tretín analyzovaných zhubných nádorov mali ľudia jednoducho smolu. Ich ochorenie spôsobila náhodná mutácia buniek, píše Science.

Zdravý životný štýl ako prevencia

Podľa expertov tkvie najväčšie nebezpečenstvo v tom, ako sa tkanivá neustále regenerujú. Staré bunky v tele sú nahradené novými, ktoré vznikajú delením kmeňových buniek. Zakaždým ale hrozí možnosť, že dôjde k nebezpečnej mutácii.

Vedci analyzovali 31 typov rakoviny a zistili, že 22 z nich sa dá vysvetliť predovšetkým náhodnými mutáciami DNA v rôznych častiach tela pri bežnom bunkovom delení.

O takzvanej biologickej smole hovoria predovšetkým u pacientov s leukémiou, s rakovinou slinivky brušnej, vaječníkov či mozgu. Dôležitou prevenciou avšak naďalej zostáva zdravý životný štýl.

Podobný tehotenskému testu

Z Českej republiky prišla výborná správa. Tamojším vedcom sa podarilo vytvoriť test, ktorý by mohol výrazne pomôcť pri liečbe rakoviny prostaty.

Bude fungovať podobne ako ten tehotenský. Upozorní človeka na prípadné nebezpečenstvo v pohodlí domova.

Pozrite si priloženú reportáž:

Zdroj: noviny.sk, ČTK, Science

TV Program

16:50 Divoké kočky
19:00 Krimi
19:30 Noviny TV JOJ
17:35 MOJA PRVÁ DOVOLENKA
18:55 GURMÁNI ULICE
19:30 KINOSÁLA
18:00 Taken - Posadnutý pomstou II.
19:00 Taken - Posadnutý pomstou II.
20:10 Klamári I.
18:05 Požiarnik Sam VIII.
18:25 Okido I.