Rakovinu pankreasu pomôže odhaliť jednoduchý test

LONDÝN / Jednoduchý test moču, ktorý vyvinuli britskí a španielski vedci, by mohol zistiť rakovinu pankreasu oveľa skôr, ako v súčasnosti. Iba tri percentá pacientov žijú od jej zistenia dlhšie ako päť rokov. Vo vyše 80 percentách prípadov sa dnes toto ochorenie podarí diagnostikovať až vtedy, keď už je plne rozvinuté a pacienta preto nie je možné operovať. Informáciu priniesla televízia BBC s odvolaním na štúdiu zverejnenú v časopise Clinical Cancer Research.

Rakovina pankreasu má najnižšie percento päťročného prežitia zo všetkých bežných rakovín a počas uplynulých 40 rokov sa to takmer nezlepšilo.

Tento typ rakoviny hrozí ľuďom, v ktorých rodine sa už vyskytol, silným fajčiarom, obéznym ľuďom a tiež ľuďom nad 50 rokov, u ktorých lekári až v tomto veku zistili diabetes.

Vedci z Británie a Španielska, ktorí test vyvinuli, dúfajú, že ak sa splní ich zámer, bude možné diagnostikovať rakovinu pankreasu oveľa skôr a ponúknuť pacientom liečenie.

Včasné odhalenie

Vedci skúmali takmer 500 vzoriek moču - 200 z nich patrilo pacientom s rakovinou pankreasu, 92 pacientom s chronickou pankreatitídou a 87 zdravým dobrovoľníkom. Zvyšok vzoriek bol od pacientom s benígnou rakovinou pečene a rakovinou močového mechúra.

Vo vzorkách moču objavili 1500 proteínov, pričom hladiny troch s nich - LYVE1, REG1A a TFF1 - boli u pacientov s rakovinou podžalúdkovej žľazy oveľa vyššie. Tento "proteínový podpis" by mohol viesť k identifikácii tejto rakoviny.

Pacienti s chronickou pankreatitídou mali podľa BBC hladiny týchto troch proteínov oveľa nižšie.

Výskum bude pokračovať a vedci sa zamerajú na ľudí, u ktorých sa rakovina pankreasu objavila v rodine a je preto predpoklad, že pre ňu majú genetickú dispozíciu.

Nádej pre pacientov

Spoluautor štúdie profesor Nick Lemoine z inštitútu Barts Cancer Institute zdôraznil, že rakovina pankreasu je dnes zvyčajne diagnostikovaná u pacientov v smrteľnom štádiu. Ak by sa ju podarilo zistiť v druhom štádiu, prežilo by 20 percent pacientov, a v prvom štádiu s veľmi malými nádormi až do 60 percent pacientov.

Fiona Osguno z britskej spoločnosti pre výskum rakoviny Cancer Research UK varovala, že zatiaľ sa nedá povedať, či tento test naozaj povedie k zisťovaniu rakoviny pankreasu v počiatočnom štádiu. Súčasne však zdôraznila, že inovatívne prístupy sú potrebné.

Protónové centrum v Prahe úspešne lieči pacientov s rakovinou. Pozrite si reportáž:

Zdroj: BBC, SITA

TV Program

15:55 ČESKO SLOVENSKO MÁ TALENT
17:30 NOVINY
18:00 Moja mama varí lepšie ako tvoja
17:20 Simpsonovci XIX.
17:45 Rýchla rota Chipa a Dala
18:10 Dovidenia, stará mama !
16:00 X Factor Veľká Británia XIV.
17:30 X Factor Veľká Británia XIV.
19:00 Kuriér