Jasno
Jaroslav
27.4.2024
VIDEO: Vedci odhalili na exoplanéte vodu, život na nej nie je vylúčený

VIDEO: Vedci odhalili na exoplanéte vodu, život na nej nie je vylúčený

BRATISLAVA / Planét, ktoré vedci označili ako kandidátky na existujúci život mimo našej Zeme, sú zhruba štyri tisícky. Ale iba o jedinej vieme, že má vodu. Určite v podobe pary a možno aj tekutú. Exoplanétu K2- 18b objavili pred 4 rokmi, ale až teraz priniesol obrí Hubblov ďalekohľad prelomové dáta. Na podrobnejší výskum bude potrebný ešte výkonnejší ďalekohľad a družica s vyššou rýchlosťou. Lebo aj keď je planéta veľmi blízko, cesta na ňu by teraz trvala niekoľko miliónov rokov.

Exoplanéta je dvakrát väčšia ako naša Zem, 12-krát rýchlejšie sa otáča okolo svojej materskej hviezdy a svetlo od - k nej zaletí za 110 rokov. "Samotný systém planéty s hviezdou je vzdialený viac ako 100 svetelných rokov," povedal astrofyzik Juraj Tóth. Planétu K2-18b objavili pred 4 rokmi a patrila medzi štyritisíc planét, na ktorých by mohol existovať život. Najnovšie dáta z nej však urobili vedeckú "hviezdu". "Sme prvýkrát videli v atmosfére inej planéty vodu," poznamenal Tóth.

Voda sa na tejto planéte nachádza podobne ako u nás v podobe pary, nie je celkom isté, či aj tekutá, hoci niektorí vedci naznačujú aj výskyt dažďa. "V slnečnej sústave máme niekoľko telies, kde sa nachádza voda, ale v podobe ľadu," poznamenal astrofyzik Juraj Tóth. Aj teploty sú celkom priaznivé zhruba od mínus 70 do plus 50, čo je aj na našej Zemi. Povrch má zrejme kamenný aj atmosféru, ale nie je isté, či by ochránila živé organizmy pred kozmickým žiarením. Keďže planéta je blízko červeného trpaslíka.

Šanca, že by sa družica alebo ľudská posádka dopravila k nej,  je pri súčasnej maximálnej rýchlosti mizivá. "Čo leteli sondy Voyager od 70. rokov, rádovo je to 15 až 20 m/sec.. Keby sme to číslo porovnali s tou vzdialenosťou, tak to vychádza 3 a viac miliónov rokov," podotkol Jozef Masarik, jadrový a subjadrový fyzik. Keby sme túto rýchlosť aj zdvojnásobili, stále to bude nad milión rokov. Pred 110 rokmi človek vyslal rádiové vlny, ktoré by už na planétu mohli doraziť. "Čakáme, že niekto niečo zaregistruje a pošle nám niečo späť," dodal Masarik.

Deviata planéta je už na obzore, ako je to možné?: