Zatiahnuté
Vojtech
23.4.2024
Molekuly kyslíka objavili vedci na kométe Čurjumov-Gerasimenko

Molekuly kyslíka objavili vedci na kométe Čurjumov-Gerasimenko

BERN / Európska vesmírna sonda Rosetta objavila na kométe Čurjumov-Gerasimenko molekuly kyslíka. Nečakaný objav podľa štúdie vedcov bernskej univerzity zverejnenej v časopise Nature spochybní niektoré doterajšie teórie o vzniku vesmíru, informovala agentúra DPA.

Sonda Rosetta Európskej vesmírnej agentúry vypustila vlani v novembri po desaťročnej púti vesmírom na kométu prieskumného robota Philea, ktorý mal predovšetkým poodhaliť tajomstvo vzniku slnečnej sústavy pred 4,6 miliardami rokov.

Molekulárny kyslík

Molekulárny kyslík na kométe Čurjumov-Gerasimenko musí byť podľa vedeckého tímu bernskej univerzity veľmi starý. Pochádzať by mohol už z čias vzniku kométy a teda aj z čias vzniku slnečnej sústavy pred miliardami rokov.

Vedci vysoké množstvo kyslíka na kométe zistili na základe analýzy plynov unikajúcich z telesa pri topení spôsobenom približovaním vlasatice k Slnku. Molekulárny kyslík sa ukázal po vode, oxide uhoľnatom a oxide uhličitom štvrtým najčastejším plynom v atmosfére kométy, čo vedcov prekvapilo.

Mesiace Jupitera či Saturna

V minulosti vedci molekulárny kyslík objavili napríklad na mesiacoch Jupitera a Saturna. Jeho prítomnosť na kométach ale doteraz vylučovali.

Rosetta už v minulosti prišla pri svojich meraniach na vesmírnom telese na prítomnosť atómov kyslíkov, ktoré vznikajú štiepením vodnej pary ultrafialovým žiarením. Zatiaľ čo v zemskej atmosfére atomárny kyslík veľmi rýchlo reaguje s inými prvkami, v atmosfére kométy Čurjumov-Gerasimenko je podľa vedcov pomerne stabilný.

"Nikdy by sme si nepomysleli, že kyslík môže ´prežiť´ miliardy rokov, bez toho aby sa spojil s inými prvkami," uviedla Kathrin Altwegg z bernského vedeckého tímu. Pravdepodobné podľa nej je, že kyslík ešte pred vznikom slnečnej sústavy zamrzol v jadre kométy.

Vznik slnečnej sústavy

"Možnosť, že by kyslík mohol patriť k prapôvodným látkam, otrasie okamžite niekoľkými teoretickými modelmi o vzniku slnečnej sústavy," dodala vedkyňa.

Dôsledky by mohol mať nový objav tiež na pátranie po mimozemskom živote. Prípad kométy Čurjumov-Gerasimenko totiž podľa Kathrin Altwegg dokazuje, že prítomnosť molekulárneho kyslíka nie je automaticky dôkazom prítomnosti života.

Sonda Rosetta si spravila selfie s kométou. Pozrite si unikátny záber: