Zatiahnuté
Juraj
24.4.2024
17-ročná záhada vedcov vyriešená. Za tajnými signálmi bola mikrovlnná rúra

17-ročná záhada vedcov vyriešená. Za tajnými signálmi bola mikrovlnná rúra

CANBERRA / Austrálski vedci konečne vyriešili záhadu, ktorá im 17 rokov nedala pokoj. Tajomné signály zachytávali v rádioteleskopickom observatóriu pri austrálskom mestečku Parkes. Pôvodcom signálov bola mikrovlnná rúra, ktorú používali zamestnanci observatória, napísal denník The Guardian.

Rušivé rádiové signály vedci prvýkrát zaznamenali na najznámejšom austrálskom rádioteleskope ešte v roku 1998, uviedol šéf oddelenia astrofyziky vo vládnom výskumnom ústave CSIRO Simon Johnston.

Vtedy astronómovia predpokladali, že signály pochádzajú z atmosféry a že sú najskôr spojené s búrkovými bleskami. Signály, ktoré vedci nazývali pracovne perytony, sa objavovali len raz, dvakrát do roka.

Ich zdroj bol podľa nich pravdepodobne "dosť blízky, do päť kilometrov od teleskopu".

Frekvencia mikrovlnnej rúry

Až v tomto roku ale našli skutočného vinníka. 1. januára inštalovali v zariadení nový prijímač, ktorý rušenie sledoval, a zachytil silné signály 2,4 gigahertzov, čo je frekvencia využívaná mikrovlnnými rúrami.

Podľa britského denníka The Guardian k interferencii došlo len vo chvíli, keď boli dvierka rúry otvorené skôr, ako sa ohrievanie jedla dokončilo.

"Ak rúru nastavíte na ohrievanie a otvoríte ju, aby ste sa pozreli do vnútra, nastane rušivý efekt," povedal Johnston.

Ohrievanie kávy či obeda

Astronómovia spravidla obsluhujú teleskop diaľkovo a nie sú priamo v Parkese. V observatóriu ale pracuje tým zamestnancov, ktorý sa stará o údržbu zariadenia. Práve títo ľudia používali mikrovlnnú rúru na ohrievanie kávy či obeda.

Johnston uviedol, že "podozrivé perytony" (krátke rádiové signály o dĺžke niekoľko milisekúnd nazvané podľa bájneho stvorenia peryton, teda jeleň s vtáčími krídlami) boli registrované len počas dňa, nikdy nie v noci, kedy všetci zamestnanci už mali smenu za sebou a boli doma.

Signály sa objavovali len zriedkavo, pretože k rušeniu dochádzalo len vtedy, keď bol teleskop namierený smerom k mikrovlnnej rúre.

"A keď zachytíte len pár signálov, je ťažké odhaliť podstatu veci," konštatoval Johnston.

Rušivé signály

Interferencia je veľmi častým problémom, s ktorým sa astronómovia stretávajú. Podľa Johnstona existuje veľa vecí, ktorých činnosť ruší rádioteleskop v Parkese. Okrem iného je to rozhlasové vysielanie na veľmi krátkych vlnách (FM), digitálna televízia, mobilné telefóny či bezdrôtový internet.

"Ak by sme chceli mať observatórium v Sydney, bolo by rádiové rušenie tak príšerné, že by sme náš astronomický signál nikdy nezachytili," konštatuje Johnston.

Rádioteleskopické observatórium, ktoré sa nachádza 20 kilometrov južne od mesta Parkes v Novom Južnom Walese v Austrálii, bolo jedným z niekoľkých, ktoré sa podieľali na zbere fotografického materiálu posielaného na Zem Apollom 11 počas jeho pristátia na Mesiaci v júni 1969.

Teleskop pri mestečku Parkes inštalovali pred 50 rokmi. "V miestach, kde líšky dávajú dobrú noc," pripomenul Johnston.

Vtedy bol teleskop vzdialený akémukoľvek rušeniu vysielacích rádiových zariadení. V posledných rokoch je ale rušenie spôsobované digitálnymi prístrojmi v observatóriu stále silnejšie.

Nové observatórium

Aj preto sa v púštnej oblasti Západnej Austrálie stavia nový teleskop nazvaný Australian Square Kilometre Array Pathfinder. Johnston vybranú lokalitu označil za "najpokojnejšie miesto na Zemi pre astronómov".

"Nie je tam mobilné pokrytie, žiadna vysielacia stanica, wifi. Je to nedotknutá, tichá časť krajiny a môžeme sa odtiaľ pozerať do vesmíru a vidieť veci, ktoré v Parkese nevidíme," povedal Johnston o teleskope, ktorý má byť dokončený v roku 2016.

Hubblov teleskop zachytil vo vesmíre veľkú usmievajúcu sa tvár, pozrite sa: