Polojasno
Valér
18.4.2024
Superzem je superhorúca, diamantová a neobývateľná

Superzem je superhorúca, diamantová a neobývateľná

VESMÍR / Použitím Spitzerovho vesmírneho teleskopu, objavila NASA divoké atmosférické zmeny na planéte 55 cancri E, ktorá patrí do kategórie planét označovaných ako "super-Zem". Astronómovia sa domnievajú, že zmeny sú spôsobené intenzívnou sopečnou činnosťou.

Vedci si všimli, že teplota na tejto planéte sa zvýšila z 1 800 na 4 900 stupňov Fahrenheita len v priebehu niekoľkých rokov. Planéta 55 cancri E patrí do kategórie "super-Zem", čiže má skalnatý povrch a je najmenej dvakrát väčšia a osemkrát ťažšia ako naša planéta.

Diamantová planéta

Vzhľadom k tomu, že 55 cancri E je veľmi bohatá na uhlík, dostala pomenovanie "diamantová planéta", píše portál Los Angeles Times.

Aby nebola planéta málo zvláštna, autor štúdie Brice-Olivier Demory z Cavendish laboratória na Univerzite v Cambridge vysvetlil, že v signáloch prichádzajúcich z planéty si všimol tristopercentné zmeny. Podľa neho je to po prvý raz, kedy sa stretli s tak veľkým stupňom variability.

Uhlík alebo voda

Hoci si vedci nemôžu byť úplne istí, veria, že vysvetlením by mohla byť vulkanická činnosť.

"Je to prvýkrát, čo sme videli také drastické zmeny a svetlo vyžarované z exoplanéty, ktoré je obzvlášť pozoruhodné pre superzem," hovorí autor štúdie.

Madhusudhan dodal, že keď planétu objavili prvýkrát, myslel si, že je bohatá na uhlík. To ale nemusí byť pravda. Najnovšie štúdie ukazujú, že to môže byť aj voda.

Spitzerov vesmírny teleskop detekoval svetlo vychádzajúce zo "superzeme" prvýkrát. Aj keď planéta nie je obývateľná, jej objavenie je historickým krokom k prípadnému hľadaniu známok života na iných planétach.

Pozrite si svetlo vychádzajúce zo "super Zeme":