Jasno
27.4.2024
Svet v ohrození! Môžu za to asteroidy dopadajúce na Zem
Veda a technika

Svet v ohrození! Môžu za to asteroidy dopadajúce na Zem

WASHINGTON / Zem sa od prelomu tisícročia zrazila minimálne s 26 väčšími asteroidmi. To je oveľa viac, ako sa doposiaľ predpokladalo. Dopady asteroidov teda nie sú ničím výnimočným. Je naša planéta v ohrození? Informácie priniesla nezisková nadácia B612, ktorá sa venuje vybudovaniu systému včasného varovania pred týmito telesami nebezpečnými pre ľudstvo.

26 explózií

Údaje o zrážkach získala nezisková nadácia B612 vďaka sieti, ktorá po celom svete monitoruje testy jadrových zbraní. Tento systém od roku 2001 zaznamenal 26 explózií s ekvivalentom sily viac ako jednej kilotony TNT a všetky boli dôsledkom dopadu asteroidov.

"Tieto dáta ukazujú, že dopady asteroidov nie sú ničím výnimočným. V skutočnosti sú trikrát až desaťkrát častejšie, ako sme si doteraz mysleli," uviedol bývalý astronaut Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) Ed Lu.

Podľa získaných údajov "vesmírne bomby", ktoré sa od začiatku 21. storočia sa s našou planétou zrazili, mali výbušnú silu zodpovedajúcu jednej až 600 kilotonám TNT.

Asteroidy bombardujú Zem

Naša planéta je pritom prakticky neustále bombardovaná úlomkami asteroidov. Väčšina projektilov z hlbín vesmíru, ale exploduje vysoko v atmosfére, takže nemôžu spôsobiť vážnejšie škody.

V posledných dvanástich rokoch ale prišlo k zásahom so silou presahujúcou 20 kiloton TNT v Indonézii, v Južnom ľadovom oceáne, v Stredomorí a v Rusku.

Výbuch meteoritu minulý rok nad Čeľjabinskom uvoľnil štyridsaťkrát viac energie ako výbuch atómovej bomby nad Hirošimou v roku 1945. Jeho sila dosiahla ekvivalent 600 kiloton.

Americkí vedci objavili prvú planétu, ktorá má približne veľkosť Zeme a okolo svojej hviezdy obieha v potenciálne obývateľnej zóne.

Pozrite si priložené video:

Včasné bezpečnostné opatrenia

"Väčšina veľkých asteroidov, ktoré by mohli zničiť  celý štát, či dokonca kontinent, už sú objavené. Avšak observatória našli len menej ako 10-tisíc z milióna nebezpečných objektov, ktoré by mohli zdevastovať veľké mesto," upozornil Lu.

Nadácia B612 chce na obežnú dráhu okolo Zeme umiestniť súkromne financovaný infračervený teleskop. Zariadenie by malo objaviť telesá potenciálne nebezpečné pre našu planétu s dostatočným časovým predstihom, aby bolo možné prijať všetky bezpečnostné opatrenia.

Staňte sa fanúšikom spravodajstva TV JOJ na sociálnej sieti FACEBOOK a vyhrajte!