Zatiahnuté
Jela
19.4.2024
Druhá Zem! Americkí vedci objavili obývateľnú planétu

Druhá Zem! Americkí vedci objavili obývateľnú planétu

WASHINGTON / Americkí astronómovia objavili planétu približne rovnako veľkú ako Zem. Nachádza sa v obývateľnej zóne inej slnečnej sústavy. To znamená, že voda by sa v tomto vzdialenom svete mohla nachádzať v kvapalnom skupenstve.

Voda v kvapalnom skupenstve

Túto informáciu priniesli vedci na čele s Elisou Quintanaovou z amerického inštitútu SETI v aktuálnom vydaní časopisu Science. Voda v kvapalnom skupenstve je pokladaná za základný predpoklad pre vznik života. Dôkazy prítomnosti vody na objavenej planéte však vedci nemajú.

Planéta s označením Kepler-186f je súčasťou slnečnej sústavy vzdialenej 490 svetelných rokov a je najvzdialenejšia z pätice planét tvoriacich súčasť sústavy. Tu vedci objavili s pomocou družice Kepler amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír.

Podobnú planétu objavil pred 3 rokmi aj Michel Mayor z Université de Geneve s kolegami pomocou spektrometra HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher), ktorý je súčasťou teleskopu Európskeho južného observatória (ESO) v čílskom La Silla.

1 800 planét

Podľa získaných údajov má planéta zhruba len o desať percent väčší priemer než Zem. "Toto je prvá planéta podobná Zemi, ktorá bola nájdená v obývateľnej zóne inej hviezdy," zdôraznila Quintanaová.

Ako obývateľnú zónu označujú astronómovia takú vzdialenosť od hviezdy, v ktorej nepanujú ani príliš vysoké, ani príliš nízke teploty na to, aby sa tam udržala voda v kvapalnom stave.

Podľa inštitútu SETI bolo doteraz objavených zhruba 1 800 planét v obývateľných zónach. Sú ale omnoho väčšie než Zem, a nie je tak možné jednoznačne určiť, či ide o planéty s pevným povrchom, alebo o plynné obry.

Fotosyntéza

"Napriek tomu, že obieha okolo hviezdy, ktorá je veľmi odlišná od Slnka, planéta veľkosťou aj energiou, ktorú od tejto hviezdy získava, pripomína Zem najviac zo všetkých planét, ktoré sme doteraz objavili," dodal astrofyzik Stephen Kane.

"Ak je táto planéta obývateľná, mohla by tam prebiehať aj fotosyntéza. Niektoré rastliny zo Zeme by sa z tohto veľmi tešili," vyhlásila Victoria Meadows zo seattleskej University of Washington.