Zatiahnuté
Júlia, Juliana
22.5.2024
Astronómovia objavili pravdepodobne najvzdialenejšiu galaxiu

Astronómovia objavili pravdepodobne najvzdialenejšiu galaxiu

Vedci vďaka spojenej sile Hubblovho teleskopu a Spitzerova vesmírneho ďalekohľadu zachytili svetlo, ktoré pochádza z galaxie vzdialenej od Zeme 13,2 miliardy svetelných rokov. Ako informoval americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA), podľa všetkého ide asi o najvzdialenejšiu galaxiu, akú mohlo ľudstvo doteraz vzhliadnuť.

Zachytené svetlo zo spomínanej galaxie sa malo vydať na cestu v čase, keď mal vesmír iba 500 miliónov rokov. Odhaduje sa, že vesmír vznikol pred 13,7 miliardami rokov.

Vedci môžu skúmať mladý vesmír

Vzdialená galaxia tak vznikla v dobe prechodu vesmíru z tzv. temného veku, keď bol zahalený do tmy a hmota nevyžarovala svetlo, do obdobia vesmíru plného galaxií. Objav tak vedcom otvoril dokorán okno pre pohľad do najhlbšej a najvzdialenejšej epochy vesmírnej histórie.

Keďže táto galaxia bola zachytená v dobe "mladosti" vesmíru, je malá a kompaktná, dosahuje asi iba jedno percento objemu Mliečnej dráhy, teda našej galaxie. Vedci preto dúfajú, že ďalšie štúdium objavenej galaxie im umožní získať nové informácie o najstarších hviezdach a galaxiách, ktorých vznik ukončil bezhviezdne obdobie vesmíru.

Objav vďaka ohýbaniu svetla

Objavy v takejto extrémnej vzdialenosti sú väčšinou výsledkom pozorovacích schopností najväčších súčasných teleskopov, ich zachytenie je závislé na tzv. gravitačných šošovkách. Tento jav, kedy objekty s intenzívnym gravitačným poľom môžu ohýbať svetlo podobným spôsobom ako šošovka, popísal Albert Einstein. Masívny galaktický zhluk tak svetlo medzi našou a novo objavenou galaxiou asi 15-krát zosilnil, vďaka čomu ho mohli vedci zachytiť.

Objekty vedia astronómovia nielen vidieť, ale aj počuť. Pozrite si reportáž Antona Adamčíka.

Spravodajská aplikácia Noviny TV JOJ pre iPhone TU. ZADARMO.