Polojasno
11°
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
Logo podnikateľov ochráni spotrebiteľov pred zvyšovaním
Zdielať na
Ekonomika

Logo podnikateľov ochráni spotrebiteľov pred zvyšovaním

Zdroj: euromena.sk

Podnikateľov, ktorí sa zaviazali nezneužiť prechod na euro na neodôvodnené zvýšenie cien, bude označovať viditeľné logo

"Ústredným logom alebo sloganom tohto projektu je veta "Meníme menu, nie cenu", čo má jednoznačne a veľmi jednoduchým a zrozumiteľným spôsobom dať najavo, že zavedenie eura v prevádzkach týchto signatárov nie je a nebude dôvodom na zvyšovanie cien," uviedol v súvislosti so začiatkom projektu vládny splnomocnenec pre zavedenie eura Igor Barát.

Podľa jeho slov sa každý signatár kódexu zaväzuje, že pri prechode na novú menu korektne prepočíta svoje ceny z korún na eurá. Ako však dodal, ak bude mať konkrétny subjekt objektívne a opodstatnené dôvody na zmenu ceny, nikto neočakáva, že cena bude zmrazená. "Zavedenie eura nemôžeme vnímať ako zmrazenie cien" doplnil Barát.

Dodržiavanie pravidiel stanovených Etickým kódexom bude môcť sledovať každý spotrebiteľ na Slovensku. Ak bude mať podozrenie, že niektorý zo subjektov neodôvodnene zvýšil cenu, môže to oznámiť telefonicky alebo prostredníctvom internetovej stránky www.euromena.sk. Podľa Igora Baráta sa prešetrí každý podnet od občanov.

Prípadné zvýšenie ceny u konkrétneho subjektu bude porovnané s priemerným zvýšením ceny na trhu podľa oficiálnych údajov Štatistického úradu SR. Ak bude zvýšenie ceny výrazne nad trhovým priemerom, bude subjekt vyzvaný, aby vysvetlil, prečo tak urobil. Ak jeho argumenty objektívne nevysvetlia dôvod zvýšenia ceny, bude mu logo signatára odňaté a zároveň bude toto porušenie pravidiel kódexu zverejnené na čiernej listine, ktorú bude prevádzkovať Združenie slovenských spotrebiteľov.

Každý podnet od občana podľa Baráta musí obsahovať presný názov predajcu alebo poskytovateľa služby, názov konkrétneho tovaru a aj informáciu, za aké obdobie a z akej ceny na akú cenu tento produkt alebo služba zdražela. "Bez týchto základných údajov nemôžeme ďalej konať," konštatoval Barát a dodal, že odporúča každému spotrebiteľovi, aby pri nákupe uprednostňoval predajne označené logom signatárov kódexu.

Podľa Róberta Kičinu, výkonného riaditeľa Podnikateľskej aliancie Slovenska (PAS), ktorá stála v roku 2006 pri zrode kódexu, tento kódex vznikol na to, aby podnikatelia mohli jasne deklarovať ochotu a dobrú vôľu korektným spôsobom prispieť k zavedeniu novej meny. Aj tým chcú podnikatelia posilňovať dôveru a dostatočnú informovanosť verejnosti. Práve dôvera sa podľa neho ukazuje ako kľúčová pre hladký prechod na euro.

Etický kódex už podpísalo viac ako 300 signatárov. Podľa Baráta však reálne číslo subjektov, ktoré prevzali na seba záväzok neodôvodnene nezvyšovať ceny pri prechode na euro, dosahuje viac ako 10 tisíc. Medzi jednotlivými signatármi sú aj asociácie alebo kolektívne združenia, ktoré združujú viacero individuálnych subjektov.

Ceny pri zavádzaní novej meny bude však okrem tohto projektu sledovať aj Slovenská obchodná inšpekcia a Združenie slovenských spotrebiteľov, ktoré budú ich prípadný rast sledovať na základe podobnej schémy ako spomínaný kódex.

Zdielať na

Najčítanejšie správy