Skoro jasno
Jaroslava
26.4.2024
Vedci hľadajú meno pre planétu v slnečnej sústave. Do hlasovania sa môžete zapojiť aj vy

Archívna reportáž

WASHINGTON / Trojica amerických vedcov prosí verejnosť o pomoc. Pre malú planétu na okraji slnečnej sústavy chcú totiž vybrať meno. Pre vedcov je známa ako planéta 2007 OR10, ktorá existuje už takmer 12 rokov. Planéta má približne polovičnú veľkosť oproti Pluta, a je tak teraz najväčšie nepomenované teleso v slnečnej sústave.

Vedci dávajú ľuďom v internetovom hlasovaní na výber medzi troma menami: Gonggong, Holle alebo Vili. Hlasovanie bude ukončené 10. mája a vedci následne pošlú víťazný návrh do Medzinárodnej astronomickej únie.

Gonggong je meno čínskeho boha vody s červenými vlasmi a chvostom pripomínajúceho hada. Holle je nemecká rozprávková postava, patrónka plodnosti, žien a znovuzrodenia. Vili je zas postavou severskej mytológie, je to jeden z bratov boha Ódina.

Objavitelia dali vesmírnemu telesu pôvodne prezývku Snehulienka, pretože predpokladali, že jeho povrch je pokrytý ľadom. Neskôr ale na základe pozorovaní zistili, že objekt je červený a jeho pôvodnú prezývku zrušili. Podľa slov vedcov je teleso najskôr trpasličou planétou. Nachádza sa za obežnou dráhou Neptunu v tzv. Kuiperovom páse a okolo Slnka obehne jedenkrát za 549 rokov.

Pomenovanie vesmírnych telies má podľa The New York Times, jasne určené pravidlá. Planéty v tejto časti slnečnej sústavy s podobnými obežnými dráhami musia niesť mená mytologických postáv, ktoré sú spojené so stvoreniami.

Jedným z vedcov, ktorý objekt na oblohe našiel, je aj profesor Mike Brown. Ten v roku 2003 objavil trpasličiu planétu Eris, ktorá je takmer rovnako veľká ako Pluto. Na základe tohto nálezu potom Pluto stratil status planéty.

Pozrite si reportáž o vesmírnom kráľovstve - Asgard: