Oblačno
Jela
19.4.2024
Evolúcia v priamom prenose. Austrálski vedci objavili nový druh žraloka

Evolúcia v priamom prenose. Austrálski vedci objavili nový druh žraloka

Veľký objav! Aj tak sa dá nazvať výsledok austrálskych vedcov, ktorí informovali o novom druhu žraloka. Ide o hybrid dvoch druhov, ktoré žijú v odlišnom prostredí.

Podľa vedcov je to dôsledok prispôsobovania sa klimatikckým zmenám a vedci z univerzity v Queenslande to označujú za evolučný vývoj, odohrávajúci sa v priamom prenose. Študovali 57 jedincov nového druhu, ktorý vznikol spárením žraloka čiernoplutvého žijúceho pri austrálskych brehoch a toho istého druhu, ktorý žije v iných oblastiach svetového oceánu.

Evolúcia v priamom prenose

"Prekvapuje nás, že tohto hybridného žraloka doposiaľ nikto nevidel. Ide o evolúciu v priamom prenose," povedal Jess Morgan z univerzity v Quennslande. Pozorovaní jedinci sú vraj veľmi silní a dokážu sa reprodukovať. Nového žraloka objavili vďaka veľkej štúdii, ktorá sa robí v Austrálii a jej vodách s cieľom zmapovať tamojšiu faunu. Pri genetických testoch vyšlo najavo, že niektorí žraloci patria do jedného druhu, ale fyzické vlastnosti majú od iného druhu.

Austrálsky žralok čiernoplutvý je menší než ten istý druh, žijúci v oných vodách. nedokáže prežiť inde, ako v trópoch. Hybridní jedinci boli pritom nájdení až vo vzdialenosti 2 000 kilometrov južne od pôvodného teritória, v oveľa chladnejších vodách. "Je jasné, že je tento druh životaschopný, že sa rozmnožuje a že už existuje v niekoľkých generáciách. Zdá sa, že sú to úplne zdravé zvieratá," dodal ďalší vedec Colin Simpfendorfer.

Žraloci čiernoplutví sú pomerne malí, v dospelosti dosahujú 150 centimetrov a vážia niečo cez dvadsať kilogramov. Samice sú tehotné 16 mesiacov a dokážu porodiť až štyri mláďatá, dlhé zhruba pol metra.

Stretnutie s veľrybou

Podmorskí svet neskúmajú len vedci, na svete je mnoho milovníkov, ktorí sú fascinovaní podmorským životom. Jedným z nich je aj Rick Coleman z Kalifornie. Ten začiatkom októbra vyrazil na kajaku spolu s manželkou na more. Keď sa plavili smerom od pláží mesta Redondo Beach, objavila sa v ich tesnej blízkosti veľryba. Viac sa dozviete TU. Rick mal kameru a neváhal ju použiť. Pozrite si fascinujúce video.

sk.wikipedia.org