Zatiahnuté
13°
Bratislava
Galina
3.5.2024
Počítačový program z dielne Google porazil svetového šampióna v hre Go
Zdielať na

Počítačový program z dielne Google porazil svetového šampióna v hre Go

SOUL / Umelá inteligencia dnes opäť potvrdila svoju prevahu nad človekom. Superpočítač s programom AlphaGo, ktorý vyvinula americká spoločnosť Google, prvýkrát porazil šampióna v starodávnej ázijskej doskovej hre Go. Informujú o tom zahraničné médiá. Svetovým šampiónom je v posledných desiatich rokoch I So-dol z Južnej Kórey.

Po troch a pol hodinách hry, ktorú vysielali v priamom prenose televízie z Južnej Kórey, Číny a Japonska a ktorú bolo možné sledovať aj na internete, sa I So-dol rozhodol prvú partiu vzdať, uznal, že už porážku neodvráti. Podľa odborníkov sa ľudský hráč dopustil v závere hry hrubej chyby.

Celé stretnutie má mať päť zápasov, koná sa v hoteli Four Seasons v metropole Soul a zavŕšené bude 15. marca.

Najvyššia globálna úroveň

Zatiaľ čo v šachu sú počítačové programy schopné poraziť elitných hráčov už od konca minulého storočia, v ázijskej Go sa to prvýkrát stalo vlani v októbri v Londýne. Vtedy sa programu podarilo opakovane poraziť niekoľkonásobného európskeho šampióna. Teraz došlo aj na najlepšieho svetového hráča z Ázie, kde je hra na najvyššej globálnej úrovni.

V októbri počítač päťkrát za sebou porazil tridsaťštyriročného Číňana žijúceho vo Francúzsku Fan Chueja, ktorý je považovaný za jedného z najlepších hráčov pôsobiacich v Európe. Išlo o vôbec prvú prehru podobne elitného hráča, ktorú rad expertov čakala oveľa neskôr.

Rýchlejší a neúnavný

Programátori Googlu uviedli, že AlphaGo predvída pokračovanie hry prehrávaním všetkých možných variánt ďalšieho vývoja. Podobne ako ľudský mozog, spája jednoduché kroky do zložitejších riešení a zároveň ich súbežne kombinuje. Je ale rýchlejší a oproti človeku, ak nedôjde k výpadku elektrickej energie, je neúnavný.

"Go je náš Mount Everest," oznámil riaditeľ britskej spoločnosti DeepMind, ktorú Google vlastní a ktorá program AlphaGo vyvinula.

Jednoduché pravidlá

Program tiež pracuje s miliónmi predtým odohraných partií, navyše sám proti sebe zohral nespočetné množstvo hier, čo podľa tvorcov významne posilnilo jeho schopnosť efektívne riešiť postupnosť ťahov. Autori tvrdia, že v 57 percentách prípadov je schopný presne predpovedať budúci ťah elitného hráča.

Hra Go, ktorá vznikla zhruba pred štyrmi tisíckami rokov v Číne, má jednoduché pravidlá. Na hraciu dosku väčšinou 19x19 kladú dvaja hráči svoje kamene tak, aby ohraničili čo najväčšie územie či obkľúčili čo najviac súperových kameňov.

Kasparova porážka

Go má neporovnateľne viac kombinácií ťahov ako šach. Preto je podľa expertov tvorba programu úspešného v tejto hre oveľa zložitejšie ako toho šachového. Prvým známym pokoriteľom šachového šampióna sa v roku 1997 stal program DeepBlue spoločnosti IBM, ktorý porazil majstra sveta Garriho Kasparova.

Pozrite si video:

Súvisiace články