Jasno
Viola
18.5.2024
Archeológovia v Rakúsku našli najstaršiu európsku protézu. Patrila mužovi

Archeológovia v Rakúsku našli najstaršiu európsku protézu. Patrila mužovi

VIEDEŇ / Pozostatky možno najstaršej známej európskej protézy objavili archeológovia pri vykopávkach na juhu Rakúska. Kostre muža, ktorý žil pre približne 1 500 rokmi, chýbala síce časť ľavej nohy, na jej mieste ale našli zvyšky kože, dreva a železný kruh, ktoré mu podľa vedcov umožňovali chôdzu.

Hrob prvého známeho európskeho nositeľa telesnej náhrady objavili pracovníci Rakúskeho archeologického ústavu na úpätí hory Hemmaberg neďaleko obce Globasnitz.

Prieskum kostolného okrsku z 5. a 6. storočia nášho letopočtu sa tam koná už niekoľko rokov. Doteraz sa tam podarilo objaviť šesť kostolov a viacero hrobových miest.

Chýbajúca časť nohy

Muž z hrobu podľa vedcov prežil stratu časti ľavej nohy nad členkom a vďaka protéze sa mohol aj vzpriamene pohybovať. Drevenú časť protézy k pahýľu pripevňoval zrejme práve objavený železný krúžok.

Nohu ale podľa antropologického prieskumu tento človek mohol zaťažovať len minimálne, pohyboval sa tak pravdepodobne len pomocou barlí.

Vysoké postavenie

K náhrade sa muž dostal zrejme vďaka jeho vysokému postaveniu vo vtedajšej spoločnosti, ktorú vedci vyvodzujú z miesta jeho posmrtného uloženia blízko jedného z kostolov i z cenných predmetov, ktoré mu pozostalí do hrobu vložili. Našli uňho napríklad krátky meč a kovovú sponu. Opotrebovanie kostí naznačuje, že muž často jazdil na koni, a nohu tak mohol stratiť napríklad v boji.

"Ukazuje to, že zdravotná starostlivosť v tej dobe bola dobrá a že si vtedy dali na starostlivosti o pacienta záležať," uviedla archeologička Sabine Ladstätter. Dobrú starostlivosť si ale vzhľadom ku svojmu postaveniu zrejme mohol dovoliť, dodala vedkyňa.

Podobné nálezy protéz sú doteraz známe len z Číny a z Egypta. O náhradách končatín sa hovorí tiež v rímskych lekárskych knihách, fyzicky ale doteraz nikto také nenašiel.

Nedávno objavili archeológovia mesto, v ktorom zrejme žila Mária Magdaléna, pozrite si reportáž: