Zatiahnuté
25°
Bratislava
Zina
21.5.2024
Diery v okne lietadiel nie sú dôvod na paniku, majú svoju funkciu
Zdielať na

Diery v okne lietadiel nie sú dôvod na paniku, majú svoju funkciu

PRAHA/BRATISLAVA / Dopravné lietadlá pôsobia na viacerých cestujúcich ako obrovské stroje s malými okienkami. V nich sa nachádzajú malé ventily. Tie sú súčasťou lietadiel už celých pätnásť rokov a pasažierom zabezpečujú pohodlie i bezpečnosť.

Viacerí ľudia majú pri predstave desiatok kilometrov prázdna pod sebou strach. Ten môže umocniť ešte taká turbulencia. Niektorí zase podliehajú panike, keď si na malom okienku všimnú dierku.

Vyrovnanie tlaku

Ventil má zaisťovať bezpečie. Prechádza jednou či viacerými vrstvami okenných tabúľ a vyrovnáva tak tlak v lietadle. Zbavuje tiež medzeru medzi tabuľami zbytočnej vlhkosti, píše český server iDnes.cz. Práve prítomnosť ventilu ponúka cestujúcim výhľad z okna a prispieva tiež k izolácii tepla.

Prvá zmienka o viacvrstvovom okne dopravného lietadla pochádza z roku 1936. Vyrobili ho v Spojených štátoch.

"Vo výškach medzi 10 a 15 tisíc stopami (3 -4,5 kilometra) sú extrémne nízke teploty vzduchu, čo vedie k čiastočnému, či úplnému zahmleniu okien. Cez jednoduchú okennú tabuľu sa naviac rýchlo ochladzuje vzduch vnútri lietadla," uviedol vtedy Stephen Zand zo spoločnosti Sperry Corporation svoj nápad.

Dvojité okná

Navrhol preto využiť dvojité okná. "Pokiaľ možno s dostatočným medzipriestorom, aby fungoval ako zvuková a tepelná izolácia," vysvetlil. Vysušiť priestor chcel malou trubičkou, ktorá viedla z medzipriestoru do zásobníka s absorbčnou látkou.

V súčastnosti lietajú lietadlá vo výške okolo 10 kilometrov nad morom. Vyrovnávanie tlaku je preto dnes oveľa dôležitejšie ako v 30. rokoch. Okno v lietadle preto nie je už ani dvojvrstvové, ale tvoria ho hneď tri vrstvy - plastová ochrana, vnútorná okenná tabuľa a vonkajšia okenná tabuľa.

Plastová vrstva je tá najbližšie k cestujúcemu. Chráni okno pred poškriabaním a odtlačkami prstov.
Vnútorná tabuľa odoláva rozdielu tlakov medzi vnútorným a vonkajším prostredím. Práve v tejto vrstve je dierka - ventil.
Vonkajšiu tabuľu tvorí vrstva plexiskla, ktorá oddeľuje vzduch v lietadle od vonkajšie riedkej atmosféry.

Patent spoločnosti Airbus z roku 1996 (udelený v roku 1999) ukazuje viacvrstvovú štruktúru okna. Tento patent počíta s udržovaním vnútorného tlaku prostredníctvom trubičky

Trikrát vyšší tlak

V lietadle je počas letu vo vysokej nadmorskej výške trikrát vyšší tlak ako v okolí. Dierka v okne slúži podľa výrobcu na "vyrovnanie tlaku medzi kabínou pre cestujúcich a medzerou medzi okennými tabuľami, aby tak vyšší tlak v kabíne pôsobil len na vonkajší panel".

Väčšina cestujúcich si dierku bežne nevšimne. Zbadá ju až keď sa okolo nej vytvorí námraza.

Americká spoločnosť nedávno predstavila ďalšiu svoju novinky. Je ním lietajúce auto, ktorého dolet je až 800 kilometrov. Pozrite si chat:

Súvisiace články