Skoro jasno
Lesana
5.5.2024
S biskupom pochovali aj dieťa. Vedci overujú, či boli príbuzní

S biskupom pochovali aj dieťa. Vedci overujú, či boli príbuzní

LUND / Švédski vedci preskúmali múmiu biskupa Pedera Winstrupa, ktorý je už 336 pochovaný v mestešku Lund. Magnetická rezonancia odhalila, že v rakve nie je sám. Pod nohami 74-ročného starca sa krčilo nedonosené dieťa.

Dieťa, ktoré sa zrejme narodilo predčasne, objavili vedci skenovaním tela biskupa Pedera Winstrupa. Jeho telo je najlepšie zachovaným mumifijovaným telom zo 17. storočia.

"Hlavným objavom po CT je zistenie, že pápež nebol v rakve sám," uviedol riaditeľ Historického múzea univerzity v Lunde Per Karsten.

"V skutočnosti mal v rakve spoločníka, malé dieťa staré päť až šesť mesiacov. Úmyselne bolo skryté pod nohami v dolnej časti rakvy. Možno tam je spojenie," dodal Karsten pre britský Thje Guardian.

V rakve pri nohách bolo ukryté telo dieťaťa:

Lund University

O živote biskupa

Historici počas toho, ako objavili dieťa, chceli zistiť čo najviac o živote biskupa a sociálnych podmienkach vo Švédsku v 17. storočí.

Impozantnú rakvu, ktorá sa nachádza v krypte katedrály v Lunde, otvorili už niekoľkokrát pred tým. Pred takmer storočím ukázala pozoruhodný stav pozostatkov. Oblečenie bolo zachované, jeho fúzy a tvár bola scvrknutá.

Historicia vedci majú v pláne DNA testy dieťaťa aj biskupa, aby zistili, či je medzi nimi nejaký vzťah. Karsten verí, že dieťa môže pochádzať z nelegitímneho vzťahu a malo byť pochované v neposvätenej zemi. Niekto využil príležitosť biskupovho pohrebu.

Zakladateľ univerzity v Lunde

Winstrup bol učenec, vedec, zberateľ a teológ. Taktiež jeden zo zakladateľov Lund University v roku 1666. Za biskupa ho menovali v Lunde v roku 1638, zomrel v roku 1679.

Podľa výskumu zomrel na zápal pľúc. Trpel viacerými ochoreniami vrátane dny artritídy žlčových kameňov. Možná u neho bola aj tuberkulóza.

Dôsledkom jeho bohatstva bolo, že mal prístup k cukru. K nemu sa väčšina jeho súčasníkov nedostala, čo ho stálo zuby.

"Mal žlčníkové kamene, ktoré by mohli poukázať na vysokú spotrebu tukových potravín," povedala osteologička Caroline Ahlström Arcini. "Taktiež mal poranenú šľachu na ramene, čo by znamenalo, že mal problémy vykonávať jednoduché úkony ako česanie vlasov alebo zapínanie košele," dodala Arcini.

Bylinky v rakve

Rakva bola otvorená za účelom uplatnenia moderných vedeckých metód. Ukázalo sa, že orgán je v zachovalom stave. Ďalším prekvapením pre vedcov je, že telo nebolo zakonzervované. Bolo prirodzené vyschnuté so všetkými vnútornosťami.

Biskup bol pochovaný na matrace plnenom bylinkami ako borievka či palina Taktiež sa v rakve nachádzal vankúš chmeľu. Vedci tvrdia, že bylinky nemali maskovať zápach, ale pomôcť zachovať pozostatky.

Pozrite si priložené video: