Skoro jasno
26.4.2024
Zrod prvého živého organizmu nemusel nastať na Zemi
Veda a technika

Zrod prvého živého organizmu nemusel nastať na Zemi

Vo vesmíre vedci žiadne známky života nenašli, ich poznatky ale pripúšťajú, že zrod prvého živého organizmu nemusel nastať na tejto planéte. Niektoré mikroorganizmy dokážu prežiť aj extrémne podmienky vesmíru a mohli k nám pricestovať na kométe alebo meteorite.

Planéta Zem je síce našim domovom, ale aj napriek tomu otázka, že či práve my nie sme mimozemšťanmi, je podľa najnovších vedeckých poznatkov celkom namieste. "Čo je vysoko pravdepodobné, ale nie vo forme nejakých mimozemšťanov," tvrdí fyzik klubu Hyperion Ľubomír Valenčík.

Žijúce mikroorganizmy

Biologicky mimozemšťanmi byť môžeme. "Vo forme nejakých mikróbov," pokračuje Valenčík.

Donedávna túto možnosť veda nepripúšťala, známky života sa ani v tejto podobe mimo Zeme nenašli. Na Mesiaci však napokon objavili pozemské formy života, na sonde Apollo. "Odobrali z nej vzorky a zistili, že sa tam dlhé roky zachovali žijúce pozemské mikroorganizmy," vysvetľuje fyzik.

Lišajníky

Prekvapujúce sú aj výskumy lišajníkov. "Lišajníky by mohli prežiť za podmienok, aké sú na Marse," tvrdí genetik Juraj Krajčovič. Pokiaľ by aj mikróby dokázali prežiť vo vesmíre, vedci pochybovali, že by prežili prechod zemskou atmosférou. Dnes pripúšťajú, že by mohli prežiť vo vnútri meteoritu. Odpoveď na otázku, či DNA je schopná prežiť prechod atmosférou, by mohla byť v hlbinách Zeme a oceánov, kde objavili mikroorganizmy schopné prežiť extrémne teplo, tlak i chemické zloženie prostredia. "Súčasné výskumy hovoria, že DNA znesie viac, ako sme si donedávna mysleli," uzatvára Krajčovič.

Pozrite si reportáž redaktora Antona Adamčíka: