Polojasno
6.5.2024
Toto je TOP 10 vedeckých objavov roku 2014
Veda a technika

Toto je TOP 10 vedeckých objavov roku 2014

BRATISLAVA / O roku 2014 sa dá jednoznačne povedať, že bol bohatý na dôležité vedecké objavy. Prišlo sa napríklad na to, že sa vaše dieťa môže podobať na bývalého milenca vašej partnerky. Ale aj na to, že príšerné zvuky počúvame zubami.

1. Telegónia

Austrálski vedci potvrdili takzvanú telegóniu, dedenie po bývalom milencovi matky. Tento jav poznali už starí Peržania, Praslovania aj antickí Gréci.

"Potomstvo samičky s nejakým samcom sa viac podobá na potomstvo jej bývalého sexuálneho partnera," uviedla genetička Fyziologického ústavu lekárskej fakulty UK Jaroslava Durdiaková.

2. Hemoglobín v cukrovej repe

Aké by to bolo jednoduché, keby sme v prípade straty krvi nepotrebovali darcu, ale postačil by obyčajný cukrový sirup. Respektíve krv vyrobená z cukrovej repy. Americkí vedci zistili, že v cukrovej repe sa nachádza hemoglobín.

"Je veľmi zaujímavé, že tento hemoglobín má asi 60 percentnú zhodu s ľudským hemoglobínom," uviedol Albert Breier z Ústavu biochémie STU.

3. Komáre ako vakcíny

Americkí vedci upravili komáre ako lietajúce očkovacie vakcíny. Obyvatelia Brazílie riešia dilemu, či komára zabiť alebo nie. Vedci tam vypustili do prírody aj takzvané dobré komáre.

Tie sú nainfikované špeciálnou baktériou, ktorá blokuje prenos vírusu zatiaľ nevyliečiteľnej smrteľnej dengue horúčky. "Pri pití krvi tieto komáre nemôžu prenášať tento vírus," potvrdil Nasir Jalili z mikrobiologického ústavu UK.

4. Čím menší ukazovák, tým väčší...

Slovenskí vedci zistili, že čím majú muži menší ukazovák, o to sú väčší junáci. Muži majú poväčšine dlhší prstenník oproti ukazováku a ženy zas opačne.

Pri vyšších hladinách testosterónu je ukazovák kratší ako prstenník. "Štvrtý prst je dlhší," uviedla Jaroslava Durdiaková.

O vplyve mužského hormónu v spomínanom období hovorí množstvo vedeckých štúdií. "Stimuluje takú dravosť, bojovnosť a sú extrémne výborní v športových aktivitách. Títo muži sa zdrajú ženám atraktívnejší," dodala Durdiaková.

5. Príšerné zvuky počúvame zubami

Škála príšerných zubo-boľavých zvukov je celkom široká. Úplne jasno v tom nemajú ani vedci. Zistili však, že tieto zvuky sú v podobnom frekvenčnom pásme ako je ľudská reč.

Naše ucho ich preto zosilňuje často až tak, že sa nám vrýva priamo zubov.

Pozrite si priloženú reportáž:

6. Oxytocín spôsobuje priberanie

Hormón lásky nazývaný oxytocín môže ľudí zbaviť anorektického zjavu. Jeho dostatok podľa vedcov spôsobuje priberanie kíl.

Aj tak by sa dal vysvetliť záver štúdie britsko-kórejských vedcov. Odborníci očakávajú, že podávanie syntetického oxytocínu by týmto ľuďom pomohlo zvýšiť chuť do jedla

7. Demencia z praženice

Americkí vedci prišli na to, že ľudia môžu dostať z praženice a iných smaženín demenciu.

Naše IQ pôjde rapídne dole ak sa budeme napchávať chipsami, volskými okami a inými smaženými dobrotami.

Vedci tvrdia, že myši krmené smaženými, údenými a grilovanými potravinami rýchlejšie strácali pamäť a koncentráciu, ako ostatné myši.

8. Voľné radikály posilňujú imunitný systém

Doteraz zatracovaným volným radikálom americkí vedci tentokrát udelili palec hore. Donedávna boli úplne zatracované.

"Doposiaľ sa vnímali ako príčina starnutia," uvádza Katarína Babinská z Fyziologického ústavu Lekárskej fakulty UK.

Vedci tak svoje tvrdenia otočili o 180 stupňov. "Sú nesmierne dôležité pre obranyschopnosť organizmu," dodala Babinská. Červom, na ktorých boli testované, voľné radikály predĺžili život.

9. Diagnóza podľa nosa

Švédski vedci prišli na to, že diagnóza sa dá určiť podľa pachu spoteného trička. Vedci jednoducho tvrdia, že pach potu nám prezrádza chorobný stav.

10. Božská častica môže zničiť priestor a čas

Predstavte si, že si takto žijete, nič netušíte a odrazu sa zastaví čas, priestor sa začne vytrácať, svet sa zmení na jedno obrovské vákuum, na jedno absolútne nič.

Takéto riziko podľa svetoznámeho fyzika hrozí počas experimentovania s takzvanou Božskou časticou. Stručne povedané zmizol by čas a priestor.

Pozrite si priloženú reportáž: