Jasno
Jaroslav
27.4.2024
Vedci pravdepodobne odhalili tajomnú temnú hmotu

Vedci pravdepodobne odhalili tajomnú temnú hmotu

LONDÝN / Európske kozmické observatórium zachytilo neobvyklý signál. Britskí astronómovia veria, že by mohlo ísť o prvú priamu detekciu častice temnej hmoty. Ak sa ich hypotéza potvrdí, pôjde o historický prielom, píše britský The Guardian.

Nálezy sú nateraz orientačné a môže trvať aj niekoľko rokov, kým sa informácie potvrdia. Temnú hmotu totiž nemožno vidieť, neemituje a ani neabsorbuje svetlo.

Pripadá na ňu však osemdesiatpäť percent všetkej hmoty vo vesmíre. Vo svete vedcov sa šíri tiež domnienka, že práve ona vysvetľuje gravitáciu, ktorá udržuje galaxiu pohromade, aby sa neroztrhala na kúsky, píše britský The Guardian.

Výskumníci na univerzite v Leicesteri našli až po tridsiatich rokoch plných záhad prvú potenciálnu stopu. V dátach, ktoré zhromažďovala Európska kozmická agentúra v orbitálnom observatóriu XMM-Newton dlhých pätnásť rokov, sa objavil doposiaľ nevysvetliteľný signál.

Nárast o desať percent

Všimli si, že intenzita röntgenového žiarenia zaznamenaná sondou na hranici magnetického poľa smerujúceho k slnku sa zvýšila asi o desať percent.

"Röntgenové žiarenie z pozadia oblohy, čiže po odfiltrovaní jasných zdrojov röntgenových lúčov, sa javí ako nemenné, kedykoľvek sa naňho pozriete," vysvetlil vedec Andy Read.

University of Leicester

"V röntgenovom žiarení sme však v pozadí objavili sezónny signál, ktorý nemá žiadne konvenčné vysvetlenie, je však v súlade s objavením temných častíc - axiónov," dodal.

Objav vedcov nemá vysvetlenie v tradičnej fyzike. Potvrdzuje skôr exotickejšie teórie, ktoré podporujú ideu axiónov. Tie vyrážajú od slnečného jadra a po náraze na magnetické pole zeme vyprodukujú röntgenové žiarenie.

"Ak je ten model správne, tak by to mohli byť axióny, na čo sa pozeráme. Tie by mohli vysvetliť časť temnej hmoty, o ktorej všetci veria, že existuje," povedal Read.

Prezident Kráľovskej astronomickej spoločnosti Martin Barstow je objavom nadšený. "Je to úžasný výsledok. Ak sa to potvrdí, bude to prvá priama detekcia a identifikácia tých najpostihnuteľnejších temných častíc, a to bude mať zásadný dopad na naše teórie o vesmíre," povedal.

Observatórium Chandra

Podobný signál detekovalo aj observatórium Chandra americkej vesmírnej agentúry NASA. "V priebehu niekoľkých rokov by sme mohli byť schopní zdvojnásobiť dátovú sadu z XMM-Newton a pozrieť sa na to s vyššou presnosťou," dodal Read.

Pozrite si priložené video:

Vedci diskutovali o existencii temnej hmoty od roku 1933, kedy si švajčiarsky astronóm Fritz Zwicky všimol, že nejaký neviditeľný materiál pôsobí gravitáciou na vzdialené galaxie.

Nasledovalo niekoľko experimentov, ktoré mali jeho podozrenie potvrdiť alebo vyvrátiť, no doposiaľ žiadne nepriniesli konkrétne výsledky. Tak to bolo do roku 2012, kedy nové techniky merania hmotnosti odhalili, že blízko Slnka by malo byť množstvo temnej hmoty.