Skoro jasno
Jaroslav
27.4.2024
Zistenie vedcov. Mariánska priekopa je plná mikroorganizmov

Zistenie vedcov. Mariánska priekopa je plná mikroorganizmov

LONDÝN / Mariánsku priekopu, ktorá je najhlbším miestom planéty, obýva až prekvapivé veľké množstvo mikroorganizmov. Informuje o tom spravodajská televízia BBC, ktorá cituje medzinárodnú štúdiu. Tá bola zverejnená v časopise Nature Geoscience.

Doteraz sa malo za to, že Mariánska priekopa nie je miestom, ktoré by bolo príliš vhodné na život. Vedci k výskumu použili modul, ktorý ponorili na dno priekopy a s jeho pomocou na hladinu vytiahli sedimenty. Zistili pritom, že ani teplota blízka bodu mrazu, veľký tlak a úplná tma nevylučujú život. Vo vzorkách totiž našli veľké množstvo mikróbov.

V hĺbke 10 994 metrov existuje život

"Najspodnejšia čas hlbokých morí nie je zónou bez života," uviedol jeden z autorov výskumu Robert Turnewitsch. Mariánska priekopa leží v Tichom oceáne a jej hĺbka je 10 994 metrov.

V sedimentoch sa pri analýze zisťovala prítomnosť kyslíku ako nepriamy dôkaz aktivity mikroorganizmov. Vedcov prekvapilo, že tieto primitívne jednobunkové organizmy boli na dne prepadliny aktívnejšie, než tie, ktoré žijú v hĺbke šiestich kilometrov.

Množstvo výživného materiálu je prekvapujúce

Ich obživou sú odumreté časti rastlín a živočíchov, ktoré klesli z hladiny a zachytili sa na stenách priekopy. "Množstvo tohto výživného materiálu a jeho kvalita je veľmi prekvapujúca," uviedol Turnewitsch.

Mariánska priekopa je súčasťou morských hlbín zvaných hadál siahajúcich nižšie ako 6 000 metrov pod hladinu. Množstvo nájdeného organického materiálu bolo tak veľké, že odborníci začali zvažovať, že by cyklus tak veľkého množstva uhlíku mohol ovplyvňovať celé planéty.

"V zóne podmorských priekop sa zhromažďuje ohromné množstvo organickej látky a z tejto oblasti morí sa potom do atmosféry uvoľňuje veľké množstvo uhlíku. Prepadliny v hadále (najhlbšia časť dna oceánov, pozn. autora) majú väčší v vplyv na cyklus uhlíku, než sa myslelo," tvrdí Turnewitsch o výskume, ku ktorému poslúžili vzorky vyzdvihnuté v roku 2010.

Pred rokom sa do Mariánskej priekopy spustil v špeciálnej ponorke režisér James Cameron. Po vynorení povedal, že videl nehostinné a holé steny. Nedávno zverejnil prvé vedecké poznatky, ktoré jeho ponor priniesol. Vedci v zobratých vzorkách našli amébu a jeden druh kôrovcov.

Spravodajská aplikácia Noviny TV JOJ pre iPhone TU. ZADARMO.

ISIFA