Skoro jasno
20°
Bratislava
Miroslav
29.3.2024
Rodíme sa ako géniovia, no strácame najdôležitejšiu schopnosť - kreativitu. Oberá nás o ňu aj škola
Zdielať na

Rodíme sa ako géniovia, no strácame najdôležitejšiu schopnosť - kreativitu. Oberá nás o ňu aj škola

BRATISLAVA / Rodíme sa ako géniovia, no vekom strácame najdôležitejšiu schopnosť géniov - tvorivosť. Najviac ju, paradoxne, strácame počas školskej dochádzky. Zistili to autori testov tvorivosti, ktorí vyberali výskumníkov a vedcov do americkej vládnej agentúry NASA. Prišli na to, že zatiaľ čo medzi päťročnými deťmi je až 98 % géniov, postupne ich ubúda a v dospelosti sú to len dve percentá.

Jeden z autorov testov tvorivosti pre americkú NASA je aj profesor George Land, ktorý skúmal pomocou rovnakých testov deti v rôznom veku a porovnal ich s dospelými. Kým u päťročných detí zodpovedalo genialite 98 percent, u desaťročných už len 30 percent, u 15-ročných 12 percent a u 31-ročných dospelých už iba dve percentá. 

K podobnému výsledku sa dopracovali aj slovenskí vedci. Tvorivosť klesá nielen s vekom, ale aj z generácie na generáciu. "Je to šokujúci výsledok. Kolegyňa merala žiakov tými istými testami pred 20 rokmi a teraz, a zistila, že pokles tvorivosti u detí  je až o 20 percent," uviedol vedec a pedagogický psychológ Miron Zelina. Skúmanie tvorivosti detí a mládeže je celoživotnou misiou profesora Zelinu.

Podobne ako autor spomínaného testu pre NASA, považuje za najvážnejšiu brzdu tvorivosti školský systém. Ten nastavili ešte v 18. storočí v Prusku a v základe zostal dodnes nezmenený. "Úplne sa začne brzdiť na prvom a druhom stupni a na ďalších stupňoch práve kreativita," uviedol Zelina. 

Školský systém je nastavený tak, aby deti nemysleli a keď áno, tak len takzvane konvergentne, čiže jeden správny výsledok, čísla, názvy, fakty. "Divergentné je opačné, človek musí vymýšľať, riešiť," povedal Zelina. 

Tvorivo myslieť môže každý, a to aj deti, ktoré známkami nevynikajú. Jednou z najväčších prekážok v tvorivosti je strach, že urobím chybu. Deti i rodičia sa boja zlých známok, učiteľ zlého hodnotenia jeho výkonu, lebo systém je takto nastavený. V učebniciach tvorivé úlohy chýbajú a doterajšie reformy školstva tvorivosť obchádzajú. "Vrchol poznávacích funkcií ľudského myslenia je tvorivosť, kreativita, a to nie je obsiahnuté zatiaľ v žiadnom reformnom materiáli," Zelina. 

Ministerstvo školstva "Učiace Slovensko už nemáme, máme Rozvoj výchovy a vzdelávania. Je to komplexný materiál, v rámci ktorého budeme rozoberať množstvo tém. Jednou z nich môže byť aj posilnenie kreativity," uviedol hovorca ministerstva školstva Peter Bubla. "V novom materiáli, ktorý dala ministerka, to nenachádzame," konštatoval Zelina. 

Pozrite si archívnu reportáž.

Súvisiace články