Zatiahnuté
11°
Bratislava
Gizela
17.5.2024
Aj "hajzľová" trubica či voda so slamkou stačí, aby film ožil zvukom
Zdielať na

Aj "hajzľová" trubica či voda so slamkou stačí, aby film ožil zvukom

Improvizácia a všetko, čo nemusí byť dopredu pripravené, to všetko ma priťahuje, hovorí český hudobník J. Stivín

Letní filmová škola v Uherskom Hradišti pripravila tento rok (24. júla - 2. augusta) pre svojich fanúšikov aj kombináciou nemých filmov a živej hudby. Jedným z pozvaných bol práve hudobník Jiří Stivín, ktorého úlohou bolo sprevádzať jeden z prvých dokumentárnych filmov. Podľa vlastných slov to bolo druhýkrát v živote, kedy tento film vôbec videl, takže príprava naň bola minimálna. Nikoho slová Stivína ani neprekvapili, hudobník je totiž známy svojou láskou k improvizácii a hudobnej slobode na pódiu.

Tomáš Farkaš

"Pamätám si veľmi dobre, že som raz z Nanuka nedostal zápočet. Boli to Dejiny filmu. Ale keď som bol prvýkrát pozvaný filmovým klubom, myslím, že to bolo v Českej Lípe a je tomu asi rok alebo dva, vtedy ma požiadali, či by som nemohol hrať k tomuto filmu. Dovtedy som Nanuka nevidel. Hral som síce v tej dobe k nemým filmom, napríklad Upír Nosferatu, Metropolis, Kabinet doktora Caligariho, všetko čistá improvizácia, vtedy to bolo ešte módne. Takže som film Nanuk vzhliadol prvýkrát, až keď som k nemu hral. To bolo celkom kuriózne, pretože som ho počas hrania moc nevidel, keďže som stále premýšľal, čo k tomu hrať. A ani si nepamätám, čo tam vlastne bolo. Dnes to bude druhýkrát," spomína si muzikant.

Jiří Stivín je známy svojou improvizáciou "naprieč žánrom", čo znamená, že sa nepridržiava len istého hudobného žánra alebo nebodaj jediného nástroja.

"Hrám spôsobom - čo ma napadne, čo ma chytí. Je ale pravda, že dnes tu mám so sebou tzv. "chytrou krabičku", kde už mám predtočené nejaké základy, ale nie k tomuto filmu, ale k mojim koncertom, sú to vlastne moje halfplaybacky. Táto krabička vie robiť tiež slučky, takže uvidím, možno urobím aj tie, alebo niečo také. Inak je všetka hudba pôvodná, vymyslená priamo na mieste," vysvetľuje.

Tomáš Farkaš

"Mám tu flauty všetkého druhu... priečna, zobcová, sopránová...... rúra od hajzľa, klarinet, sanza (africké palcové piáno), židovská harfa.... saxofón," menuje Stivín, pričom jedným zo skutočne prekvapujúcich momentov bolo, keď vzal do rúk fľašu so slamkou, do ktorej fúkal a tak vytvoril zvukové pozadie dokresľujúce spenenú vodu a napínavý lov. Táto multiinštrumentálna improvizácia napokon priniesla Stivínovi búrlivý potlesk.

Tomáš Farkaš

Eskimáci skákali na plátno, aby pomohli pri love mroža

Nanuk, človek primitívny je film, ktorý vznikol ešte v roku 1922 a je jedným z prvých dokumentárnych snímkov v dejinách kinematografie a to aj napriek tomu, že mnohé zo scén sú inscenované. Flaherty však inscenácie pripravil práve preto, aby zachytil tú skutočnú podstatu zobrazovanej reality.

Film má v dejinách dokumentu zásadné miesto, ovplyvnil totiž jeho počiatky. Zaujímavosťou je, že pôvodné zábery z filmu boli nahradené neskôr druhou verziou. Prečo? Robert J. Flaherty bol totiž náruživý fajčiar. Rád si poťahoval z cigaretky aj počas strihania. Pod scenár, kameru, strih aj réžiu je podpísané jeho meno. A tak sa stalo, že približne 25-tisíc metrov filmového pásu počas vykonávania režisérovho zlozvyku vzbĺko...

filmreference.com

Ďalšou kuriozitou sa stali chvíle premietania filmu eskimákom. Tí totiž pri premietnutí jednej z najslávnejších scén, kedy Nanuk vedie loveckú výpravu na mrožov, sa snažili pomôcť lovu mroža a tak skákali na plátno.

Nanuk, človek primitívny je film o mužovi Nanukovi a jeho rodine v nehostinnom arktickom prostredí, v pustej prírode plnej snehu, ktorý bojuje o prežitie. Považuje sa tiež za prvý etnografický film a jeden z prvých filmov o vzťahu človeka k prírode.

dvdbeaver.com

Stivín - majster improvizácie

Jiří Stivín je známy český jazzový hudobník, učiteľ, skladateľ, multiinštrumentalista a improvizátor. Zaoberá sa interpretáciou hudby stredoveku, renesancie a baroka, intenzívne sa venuje aj jazzovej hudbe, vedľa fláut všetkého druhu používa aj saxofón, klarinet a rôzne ľudové píšťaly. Na jeho vystúpení však bolo vidno, že mu nie sú cudzie aj "nehudobné nástroje" ako zdroj kreativity a zvuku.

Stivín pôvodne vyštudoval kameru na pražskej FAMU, avšak hneď potom presedlal na hudbu. Okrem Royal Academy of Music v Londýne študoval tiež skladbu na AMU v Prahe. V súčasnosti vystupuje v súboroch Collegium Quodlibet a Jirí Stivín and Co Jazz Quartet. Venuje sa tiež fotografii a dokumentárnej filmovej tvorbe. Je autorom mnohých skladieb pre rôzne formácie, scénickej a taktiež filmovej hudby. Nahral väčšinu koncertov pre zobcovú flautu (reinterpretoval tak napríklad tiež hudbu od Antonia Vivaldiho).

Roku 1967 bol vyhlásený za najlepšieho jazzového saxofonistu. Jeho dvojalbum Výlety bol v roku 1981 zaradené medzi najpozoruhodnejšie európske jazzové projekty roka. V októbri 2007 mu prezident ČR Václav Klaus udelil Štátne vyznamenanie Za zásluhy o štát v oblasti kultúry a umenia.

Najčítanejšie správy