Jasno
Hermína
6.5.2024
Dinosaurus bol iný, ako sme si pôvodne mysleli

Dinosaurus bol iný, ako sme si pôvodne mysleli

Fosília krčného stavca patriaca zatiaľ nepopísanému dinosaurovi z čeľade Spinosauridae. Tú objavili v austrálskom štáte Victoria. Podľa britských vedcov dôkazom, že plazy zo severnej a južnej pologule mali oveľa viac spoločných znakov, než sa predpokladalo.

Dôvodom je skutočnosť, že 125 miliónov rokov starý stavec je takmer identický s fosíliami dinosaura druhu Baryonyx walkeri nájdenými vo Veľkej Británii.

Doteraz vo vedeckých kruhoch prevažoval názor, že jednotlivé skupiny dinosaurov sa vyskytovali len na určitých územiach. Objav spomínaného, päť centimetrov dlhého stavca však tejto teórii odporuje. "Po tom, čo sme tento stavec preskúmali a nanovo sme stanovili areál rozšírenia spinosauridov, rozhodli sme sa pozrieť aj na iné skupiny dinosaurov. Následne sme si začali uvedomovať, že mnohé skupiny, o ktorých sme si mysleli, že sa vyskytovali buď iba na severnej alebo južnej pologuli, mali v skutočnosti oveľa kozmopolitnejšie rozšírenie," uviedol Paul Barrett z Natural History Museum.

Ten si myslí, že nepomenovaný austrálsky spinosaurid žil podobným štýlom ako Baryonyx. Bol jedným z mála dinosaurov, ktorého potravu tvorili predovšetkým ryby.

Tomu boli prispôsobené aj jeho čeľuste, ktoré pripomínali čeľuste krokodíla. "Dôkazov je málo, ale my sme presvedčení, že tento austrálsky dinosaurus patril do čeľade Spinosauridae. A pretože všetky ostatné druhy tejto čeľade mali podobné lebky, tak sme si takmer istí, že aj tento dinosaurus žil veľmi podobným spôsobom ako Baryonyx," dodal Barrett.

woodleywonderworks/ilustračné