Skoro jasno
Vedci skúmajú "mumifikovaného" dinosaura z USA
Zahraničie

Vedci skúmajú "mumifikovaného" dinosaura z USA

Zdroj: REUTERS/ilustračné

Mimoriadne zachovaná fosília dinosaura pochádza z obdobia spred 67 miliónov rokov. Zostatky tkaniva a kože umožnia vedcom lepšie preskúmať život tohto tvora.

Americkí a britskí paleontológovia skúmajú mimoriadne zachovalú fosíliu dinosaura, ktorú objavil 17-ročný tínedžer v americkom štáte Severná Dakota. Na "múmii" hadrosaura žijúceho pred 67 miliónmi rokov sa zachovali fosilizované zostatky tkaniva a kože, preto môžu vedci lepšie skúmať život tohto tvora, ktorý zrejme behal rýchlejšie než Tyrannosaurus rex.

Uviedol to dnes paleontológ Phil Manning z univerzity v britskom Manchestere, ktorý vedie skúmanie skameneliny.

Unikátny objav sa podaril Tylerovi Lysonovi v roku 1999 na ranči jeho strýka v Severnej Dakote. O svojom náleze potom tínedžer informoval paleontológa Manninga.

Hadrosaurus bol bylinožravec, ktorý sa pred 67 miliónmi rokov pohyboval po zemi na dvoch nohách a dosahoval rýchlosť až 45 kilometrov za hodinu. Behal o 16 kilometrov za hodinu rýchlejšie než obrí tyranosaurus, čo mu zrejme umožňovalo bezpečný únik.

Nájdené telo bolo po smrti fosilizované, koža a kosti sa premenili na kameň.  "Ak sa dotknete rukou tejto dinosaurej kože, je to ako keby ste sa dotýkali skutočného dinosaura," povedal Manning.

Manningov tím presvedčil k spolupráci firmu Boeing a Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA), a mohol tak pre výskum využiť obrí tomografický skener, obvykle používaný pre testy súčiastok raketoplánu.

Skenovanie dinosaurích pozostatkov bude trvať mesiace, ale už skúmanie chvostovej časti prinieslo niektoré prekvapujúce výsledky - ukázalo sa, že táto zadná chvostová časť je o 25 percent dlhšia, než sa predpokladalo.

Manning objavil rovnako druhú fosíliu, končatiny s pazúrmi, ktorá patrila krokodílovi. Podľa vedcov nie je vylúčené, že práve žral mrcinu hadrosaura.

Mäkké časti mŕtvych zvierat sa zvyčajne po smrti rýchlo rozkladajú. kvôli chemickým podmienkam miesta, v ktorom hadrosaurus zahynul, nastal proces fosilizácie, čiže nahradzovanie tkaniva minerálmi skôr, než samotný rozklad. Výsledkom sú mineralizované časti tkaniva.

Väzy a šľachy ostali zachované rovnako ako ďalšie časti dinosaura, vďaka čomu mohli vedci vypočítať jeho svalovú hmotu. Výsledky preukázali, že hadrosaurus bol taktiež naproti doterajším predpokladom silnejší aj rýchlejší.

Náklady na Manningov výskum pomáhala zaplatiť aj americká spoločnosť National Geographic, ktorá v nedeľu odvysielala televízny dokument o celom objave.

Najčítanejšie správy