Skoro jasno
Marek
25.4.2024
Pozoruhodný objav! Lieky strácajú vo vesmíre účinnosť

Pozoruhodný objav! Lieky strácajú vo vesmíre účinnosť

Astronauti zrejme nebudú môcť vo vesmíre užívať lieky utišujúce bolesť či antibiotiká proti rôznym infekciám. Objav uskutočnili vedci z Johnsonovho vesmírneho strediska, píše agentúra ČTK.

Podľa vedcov účinnosť liekov klesá vo vesmíre rýchlejšie ako na Zemi. V štúdii, ktorú zverejnil online AAPS Journal, sa uvádza, že príčinou tohoto poklesu môže byť neustála radiácia na palube kozmických plavidiel.

Na Zemi sa medikamenty obvykle vyrábajú tak, aby vydržali byť uskladnené niekoľko rokov. Musia byť v suchom prostredí a nemôžu byť vystavené priamemu slnečnému žiareniu. Výskumníci preto chceli zistiť, či unikátne vesmírne prostredie - ako je radiácia, vibrácie, mikrogravitácia či prostredie bohaté na oxid uhličitý a kolísanie vlhkosti a teploty, ovplyvňuje účinnosť liekov.

Poslali preto 4 škatule s obsahom 35 rôznych liekov na Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS), zatiaľ čo rovnaké škatule boli uskladnené v totožnom čase vo vesmírnom stredisku na Zemi. Škatule sa späť vracali v rôznych časových intervaloch. A tak uskutočnili objav, že úmerne s časom klesá aj účinnosť týchto medikamentov.

NASA