Oblačno
29.3.2024
Slnečná sústava už nebude mať osem planét, vedci našli deviatu
Veda a technika

Slnečná sústava už nebude mať osem planét, vedci našli deviatu

BRATISLAVA / V našej slnečnej sústave by sme predsa len mohli mať 9 planét. Ide o teleso, ktoré sa malo nachádzať niekde za dráhou trpasličej planéty Pluto. Podľa odhadov odborníkov má mať hmotnosť ako naša Zem.

Neznáma, doteraz neobjavená planéta, zatiaľ figuruje pod jednoduchým názvom Planéta X. Takto ju astronómovia nazvali pred desaťročiami, keďže to mala byť 10. planéta slnečnej sústavy.

"Sú nejaké indície, že na vonkajšej časti slnečnej sústavy by teoreticky  mohla byť ešte jedna hmotná planéta," vysvetľuje astronóm Peter Vereš. Lenže pred 8. rokmi Pluto poslali medzi trpaslíčie planéty, a tak planéta X už môže byť len deviatou.

Gravitačné anomálie

Písmeno X môžeme doslovne chápať ako neznámu X v matematickej rovnici. Podľa takejto rovnice bol objavený napríklad Neptún. "Bol objavený tak, že sa našli gravitačné anomálie v pohybe planéty Urán," vysvetľuje Vereš.

Z jeho optimálnej dráhy ho čosi vytláčalo. A to "čosi" musí mať veľkú hmotnosť v blízkosti Uránu. Rovnica bola vyriešená v okamihu objavu  telesa, ktoré pomenovali Neptúnom.

Hmotnejší objekt

"Rovnako sa našli poruchy na dráhe Neptúnu a takto zas objavili Pluto," pokračuje Vereš.

Neskôr sa ale zistilo, že Pluto je príliš malé na to, aby spôsobilo až také výrazné poruchy. Vedci teda hľadali ďalej a našli tam ďalšie dve malé telesá. Dráham týchto telies čosi bráni dostať sa bližšie k Slnku, než by malo. Tieto známe indície hovoria, že tam musí byť nejaký hmotnejší objekt.

"Že by toto teleso mohlo mať hmotnosť niekoľkých hmotností Zeme, alebo ich je tam viacero," myslí si Vereš. Planétu X sa však doteraz nepodarilo objaviť ani vyspelej technike, ktorá vylúčila, že by mohlo ísť o teleso typu Jupiter. Je ale otázkou času, keď deviatu planétu vedci objavia.

Pozrite si reportáž redaktora Antona Adamčíka: