Polojasno
Jaroslava
26.4.2024
Unikátna mapa. Toto je naše miesto vo vesmíre

Unikátna mapa. Toto je naše miesto vo vesmíre

BRATISLAVA / Vedci z hawajskej univerzity zmapovali polohu niekoľkých tisícok galaxií. Analyzovali aj ich pohyb vesmírom. Vďaka tomu vytvorili mapu zhluku galaxií, ktorého súčasťou je i naša Mliečna dráha. Unikátne video i fotografie priniesol vedecký magazín Nature.

Vieme, že sa planéta Zem a solárny systém nachádzajú v galaxii Mliečna dráha. Ale kde presne sa táto galaxia nachádza?

Vedci prišli s novou štúdiou, v ktorej zmapovali viac ako osemtisíc galaxií v bezprostrednej blízkosti tej našej. Zistili, že je Mliečna dráha súčasťou neuveriteľne obrovského zhluku galaxií s názvom Laniakea, píše Nature

Laniakea dosahuje dĺžku viac ako päťstodvadsaťtisíc svetelných rokov a obsahuje viac než stotisíc galaxií. Naša Mliečna dráha je v tejto mase len škvrna nachádzajúca sa na jej pravom okraji.

Nature

Každá svetelná bodka je jedna galaxia. Každá z nich obsahuje milióny, miliardy a dokonca až trilióny hviezd. A toto je len časť. Takýchto zhlukov galaxií je oveľa viac.

Ako sa teda vedcom podarilo zistiť, že takýto zhluk existuje a ako vôbec rozlíšili tento náš od ostatných?

Tím vedcov na čele s R. Brentom Trullym z University of Hawaii, najskôr sledoval pohyb ôsmich tisícok galaxií v našom okolí. Pôsobením gravitácie sa k sebe približovali. Vďaka tomuto vedci vytvorili graf, ktorý ukazuje galaxie pohybujúce sa smerom od nás (červená) a tie, ktoré sa k nám približujú (modrá).

Reprofoto Vox

Pomocou tohto vytvorili mapu ciest, pozdĺž ktorých sa jednotlivé galaxie pohybujú a vytýčili hranice, opisuje Vox

Mapa potom znázorňuje niektoré z ciest v našom zhluku galaxií. Jedna z oblastí s názvom The Great Atractor je obzvlášť hustá (červená).

Nature

Táto štruktúra je väčšia, ako sa predpokladalo. Astronómovia dlho zaraďovali Mliečnu dráhu, Andromedu a iné galaxie v našej blízkosti do kopy galaxií Virgo. Je však súčasťou oveľa väčšej Laniakey, ktorej názov v havajčine znamená "Nedozerné nebo"

Podľa štúdie Laniakea hraničí s iným zhlukom, známym ako Perseus-Pisces. Hranica medzi nimi sa nachádza na mieste, kde sú galaxie dôsledne odlíšené.

Reprofoto Vox