Polojasno
15°
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
FOTOGALÉRIA: Rusi stavajú jeden z najdlhších mostov, spoja sa s Krymom
Zdielať na

FOTOGALÉRIA: Rusi stavajú jeden z najdlhších mostov, spoja sa s Krymom

KRYM / Most, ktorý má mať celkovú dĺžku až 19 kilometrov, spojí cez Kerčský prieliv pevninské Rusko s anektovaným Krymom. Jeho výstavbu považuje prezident Vladimír Putin za historický míľnik, nakoľko o most sa pokúšali viacerí už od 19. storočia.

Prvou spojnicou medzi pevninským Ruskom a poloostrovom Krym bol telegrafný kábel, ktorý v 19. storočí spájal Londýn z Indiou. O spojení mostom uvažoval cár Mikuláš II., jeho plány však prekazila prvá svetová vojna. V 30. rokoch bola v pláne železnica cez Kerčský prieliv, jej výstavbe zabránila druhá svetová vojna. V roku 1943 vytvorilo nemecké vojsko pontónový most a Hitler nariadil postaviť aj päťkilometrový pevný most a dostali sa do tretiny výstavby. Stalin náročky nedovolil most zbombardovať, urobili to napokon samotní Nemci, keď sa blížila ruská armáda. Rusi využili materiál a za sedem mesiacov postavili v roku 1944 Kerčský železničný most. Už o pár mesiacov však jeho piliere poškodili ľadovce a vláda nariadila jeho rozobratie, čo trvalo dlhých 23 rokov.

Most mali postaviť spoločne s Ukrajinou

V novodobej histórii prišlo od roku 1991 na pretras už vyše 20 projektov výstavby mostu, tentokrát stroskotávali na odpore ukrajinskej strany, ktorej bol Krym administratívne pridelený v 50. rokoch minulého storočia. V apríli 2008 sa ruský premiér Zubkov a ukrajinská premiérka Tymošenková dohodli, že most spoločne postavia. Ešte v januári 2014 ukrajinská vláda zmluvu s Ruskom potvrdila, v marci však už Rusko poloostrov anektovalo. Už o pár mesiacov ruský prezident ohlásil plán výstavby mostu v pomerne rýchlom čase. Prvé vozidlá po ňom majú prejsť v decembri 2018. Štvorprúdový most by mal stáť približne 3,5 miliardy eur a zákazku získal cez svoju firmu Strojgazmontáž ruský miliardár, Arkadij Rotenberg, ktorý je Putinovým pirateľom.

Putinov most

Putin je na mostné dielo patrične hrdý, na stránke, ktorá mapuje výstavbu, je jeho citát: "Už naši predchodcovia chápali význam tohto mostu medzi Krymom a Kaukazom, a tento projekt sa dlho snažili zrealizovať. Dúfajme, že toto historické poslanie splníme." Ani zďaleka však, podľa Atlantic Council, také nadšenie nezdieľajú kritici, ktorí majú tvrdiť, že dielo je odsúdené na neúspech pre nestabilné podložie. Hovoria o hlboko uloženom klzkom vulkanickom bahne, ako aj o nadmernej seizmickej aktivite v oblasti. V neposlednom rade poukazujú aj na mrazy, ktoré pred sto rokmi zničili prvý pevný most. Stavebná firma, ktorá práce realizuje, neúspech nepripúšťa a most považuje za špičkovo prepracované dielo.

Súvisiace články