Oblačno
25°
Bratislava
Lea
29.4.2024
Nové symboly bohatstva a moci: tepláky a zodraté tenisky
Zdielať na

Nové symboly bohatstva a moci: tepláky a zodraté tenisky

BOSTON / Tepláky a ošúchané tenisky predstavujú pohodlie, ktoré máme radi všetci. Ľudia ako Mark Zuckerberg, Rihanna či Kristen Stewart si ich môžu dovoliť nosiť aj pri príležitostiach, na ktoré si vy povinne beriete spoločenské oblečenie. Podľa štúdie z Harvardovej univerzity sa tak tepláky stali symbolom vysokého spoločenského statusu.

Väčšina z nás má dni, kedy by si na seba najradšej natiahla tepláky a tričko a vyrazila do ulíc. Nepísané pravidlá nás ale presvedčia, že predsa len musíme odev zmeniť.

Najúspešnejší a najvplyvnejší ľudia sveta tento problém nemajú. Zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg môže prednášať stovkám bankárov a podnikateľov v rifliach a mikine s kapucňou.

Červené tenisky

Práve týmto spoločenským javom, ktorý sa nazýva "efekt červených tenisiek", sa zaoberala skupina výskumníčok z Harvardovej univerzity.

Červené tenisky prednášajúceho, aj keď sa nehodia k outfitu, podľa reakcie študentov ukázali, že je dostatočne rešpektovaný, aby si to mohol dovoliť.

ISIFA

Kvôli výskumu vyrazili vedkyne aj do sveta. V Miláne spovedali zamestnankyne luxusných butikov a sledovali ich správanie.

"Predavačky skôr očakávali, že je zákazníčka bohatá alebo slávna, a teda viac nakúpi, keď mala na sebe oblečenie do fitka a hodinky Swatch, než keď prišla v elegantných šatách a rolexkách," konštatujú vo svojich záveroch výskumníčky.

Dva outfity, dve reakcie

Ich metódu na vlastnej koži odskúšala Randi Newton, redaktorka amerického magazínu Observer. Do luxusného newyorského obchodného domu Bergdorf Goodman vyrazila v dvoch úplne odlišných outfitoch.

SITA

Pri prvej návšteve mala na sebe šedé tepláky a tričko s obrázkom. Na nohách mala turistickú obuv, na hlave bavlnenú čiapku, slnečné okuliare a v ruke držala kávu zo Starbucks.

V druhom prípade sa nahodila do elegantných šiat, trenčkotu, na nohy si dala topánky na opätkoch a outfit doplnila o značkové doplnky.

Predavači vraj boli oveľa zdvorilejší a vnímavejší, keď prišla v "teplákovej" variante.

Napríklad v predajni Chanel jej predavač ponúkal nový krém. "Spýtal sa, či si môžem zložiť slnečné okuliare. Odmietla som. ´Zrovna idem z botoxu a myslím, že mám modriny, chápete?´ Žiaden problém! Aplikoval mi krém okolo okuliarov, potom sa ku mne naklonil a zašepkal ´Vy ste herečka?´," opisuje redaktorka svoje skúsenosti.

Luxus obliekať sa

Podobné situácie ale podľa jej zistenia dámu v elegantnom kostýme nečakali. Personál ju skôr ignoroval.

Isifa

Vedkyne vo svojej štúdii dospeli k záveru, že si luxus obliekať sa "nevhodne" môžu dovoliť len ľudia naozaj mocní, úspešní, známi či bohatí. Len v ich prípade sa tenisky, tepláky alebo športová mikina môžu stať symbolom vysokého spoločenského postavenia.

Steve Jobs bol génius, ktorý sa do histórie zapísal ako spoluzakladateľ Apple, no známy bol aj tým, že nosil výlučne čierny rolák. Pozrite si jeho úspechy:

Zdielať na

Súvisiace články