Zatiahnuté
18°
Bratislava
Linda
2.9.2025
Kimov obrnený vlak má aj vlastnú raketovú obranu. Jeho otec v ňom našiel smrť
Zdielať na

Kimov obrnený vlak má aj vlastnú raketovú obranu. Jeho otec v ňom našiel smrť

Kimov obrnený vlak má aj vlastnú raketovú obranu. Jeho otec v ňom našiel smrť

PCHJONGJANG / Súčasný severokórejský líder sa lietadlom presúva len výnimočne, radšej sa spolieha na špeciálny obrnený vlak. Ten síce nie je rýchly, no tento hendikep vyvažuje luxusom a bezpečnosťou.

Svetoví lídri majú rokmi zaužívané vlastné spôsoby prepravy. Americký prezidenti používali legendárne lietadlá Air Force One, ktoré boli špeciálne prispôsobené ich potrebám. Ruského prezidenta tiež po celom svete prepravuje špeciálne určené lietadlo. Väčšie či menšie lietadlá majú aj ďalšie krajiny a ich lídri.

Svoj vlastný Air Force One má aj severokórejský líder Kim Čong-un. Akurát nejde o lietadlo, ale o obrnený vlak. Tento spôsob dopravy sa v dynastii Kimov aj napriek desaťročiam a pokroku naďalej zachováva. Pravdou je, že najvyšší predstaviteľ Severnej Kórey toho veľa nenacestuje, keďže sa s ním takmer nikto nestretáva. Preto si vystačí aj s vlakom a po leteckej doprave siahne len výnimočne.

Pancierované „Slnko“

Obrnený vlak dynastie Kimov sa v priebehu času menil, neustále bol vylepšovaný novými technológiami a menil sa aj spôsob, ako ho severokórejskí lídri používali. Nemenil sa jedine názov, Taeyangho, čo v preklade znamená Slnko.

Kim Čong-un pri svojich cestách do okolitých krajín uprednostňuje práve vlak, ktorý mu napriek svojej malej rýchlosti poskytuje značnú mieru bezpečnosti. Je pancierovaný od podlahy, cez steny až po strechu, sklá sú nepriestrelné.

Cesta z Pchjongjangu do Pekingu na stretnutie s čínskym prezidentom Si Ťin-pchingom trvala Kimovi celých 20 hodín, rýchlosť vlaku kvôli jeho veľkej hmotnosti nepresahuje 60 kilometrov za hodinu. Behom cesty do Číny dokázal severokórejský líder naďalej vládnuť zo svojej pracovne, ktorá je so zvyškom krajiny neustále v spojení.

Úrad na kolesách

Počet vagónov sa v obrnenom vlaku tiež neustále menil, podľa účelu cesty. Do Pekingu prišla nakoniec súprava pozostávajúca z 20 vagónov a dvoch lokomotív, ktoré boli vyrobené v Číne.

Niekoľko vagónov je špeciálne určených len pre Kim Čong-una, kde má vlastnú spálňu a hygienické zázemie. V ďalšom vozni pracuje, iný zas slúži na prepravu ďalších členov delegácie či hostí.

Severokórejský líder v pracovni obrneného vlaku

Severokórejský líder v pracovni obrneného vlaku

TASR/AP

Jeden z vagónov slúži ako reštaurácia či kuchyňa, v ďalších je prepravovaná vojenská jednotka a bodyguardi, ktorí sa starajú o bezpečnosť samotného lídra. Vo vlaku sa nachádza aj priestor pre dvojicu, ako inak, tiež obrnených limuzín značky Mercedes. Súčasťou je aj helikoptéra, ktorá je pripravená na okamžité použitie.

Na obrane sa nešetrí

Obrana vlaku je kapitolou sama o sebe. Detaily nie sú známe, no z uniknutých informácií vyplýva, že o ochranu viac ako pol kilometra dlhého vlaku sa starajú minimálne dve strieľne s guľometmi. Ochranu zo vzduchu zabezpečujú strely zem-vzduch a proti pozemným cieľom sú k dispozícii protitankové riadené strely.

Kimov obrnený vlak prichádza na stanicu v Pekingu

Kimov obrnený vlak prichádza na stanicu v Pekingu

TASR/AP

Zodpovedná je aj príprava na cestu. Celá trať a stanice, ktorými má vlak prejsť, je vopred skontrolovaná, stanice po ceste obsadené. Samotnej ceste obrneného „Slnka“ predchádza prvý vlak, ktorý kontroluje bezpečnosť trate a na palube nesie aj detektor mín a iných výbušných zariadení. Rovnaký vlak nasleduje aj za obrneným vlakom. Cesta je zo vzduchu monitorovaná aj helikoptérou.

Až do NDR

Najstarší z dynastie Kimov, Kim Ir-sen, využíval cesty vlakom počas svojho úradovania pravidelne. Tú najdlhšiu absolvoval v roku 1984, kedy sa obrnený vlak cez Sovietsky zväz dostal do viacerých krajín Európy. Vlak zastavil v Poľsku, Východnom Nemecku (NDR), Československu, Maďarsku, bývalej Juhoslávii, Bulharsku a v Rumunsku.

Kim Čong-il, otec súčasného severokórejského lídra, využíval vlak pravidelne na cestách do Pekingu či do Ruska. A to z jednoduchého dôvodu – bál sa lietania. V roku 2011 vycestoval do ruského mesta Ulan-Ude, ktoré je od Pchjongjangu vzdialené viac ako 4 500 kilometrov, aby sa tam stretol s vtedajším ruským prezidentom Dmitrijom Medvedevom.

17. decembra 2011 sa Kim Čong-il vydal obrneným vlakom na neznáme miesto mimo severokórejskú metropolu. Do cieľa však nedošiel, na palube obrneného vlaku zomrel na fyzické a psychické vyčerpanie organizmu, ktoré mu privodilo zástavu srdca. Jeho smrť úrady oficiálne ohlásili až po 57 hodinách. Juhokórejská tajná služba ale už predtým zistila, že sa niečo deje, keďže vlak sa počas dvoch dní, odkedy doň severokórejský vodca nastúpil, nepohol z miesta.

Súvisiace články