Zatiahnuté
18.5.2024
Vymyslel kvázikryštál, získal Nobelovu cenu za chémiu

Vymyslel kvázikryštál, získal Nobelovu cenu za chémiu

Zdroj: SITA

Nobelova cena za chémiu ide do Izraela! Nobelovu cenu za chémiu získal tento rok Izraelčan Daniel Shechtman za objav kvázikryštálov. Rozhodli o tom predstavitelia Kráľovskej švédskej akadémie vied.

Shechtman svoj prevratný objav uskutočnil 8. apríla 1982, keď pod elektrónovým mikroskopom pozoroval štruktúry, ktoré boli podľa klasických pravidiel kryštalografie nemožné.

Po oznámení svojho objavu sa stal terčom kritiky ostatných vedcov, ktorí ho obviňovali, že si vymýšľa. Shechtman však vo svojom výskume pokračoval a v roku 1984 publikoval vôbec prvý článok o kvázikryštalických štruktúrach.

Čo je kvázikryštál?

Kvázikryštál je pevná látka, ktorej štruktúrne jednotky (atómy alebo molekuly) nie sú usporiadané periodicky ako u klasických kryštálov, ale nie sú ani rozmiestnené náhodne ako u amorfných materiálov.

V usporiadaní štruktúrnych jednotiek sa dajú nájsť určité pravidlá ako napríklad rotačná symetria, ktoré sa dajú odhaliť pomocou elektrónovej alebo röntgenovej difrakcie. V kvázikryštáloch sa môžu tiež vyskytovať prvky symetrie, ktoré sú u periodických štruktúr.

SITA