Zatiahnuté, dažďové prehánky
Soňa
28.3.2024
Astronómovia objavili exoplanétu podobnú Venuši

Astronómovia objavili exoplanétu podobnú Venuši

SANTIAGO DE ČILE / Medzinárodný tím astronómov objavil exoplanétu podobnú Venuši, ktorá by aj napriek svojej vysokej teplote mohla mať atmosféru. Planéta dostala označenie GJ 1132b. Jej materská hviezda, červený trpaslík Gliese 1132 sa nachádza iba 39 svetelných rokov od Zeme.

Novú exoplanétu objavili pomocou sústavy teleskopov MEarth-South array, ktorá je súčasťou Cerro Tololo Inter-American Observatory v Čile. Jej priemer je približne 14 800 kilometrov, takže je o 16 percent väčšia než Zem, no váži až o 60 percent viac než Zem.

Vedci na základe jej hustoty predpokladajú, že ide o kamennú planétu s podobným zložením ako Zem, pričom má aj podobne silnú gravitáciu.

Od hviezdy Gliese 1132 je ale vzdialená iba 2,3 milióna kilometrov a obehne ju raz za 1,6 pozemského dňa, pričom teplota na jej povrchu dosahuje približne 230 stupňov Celzia.

Má atmosféru

Vedci si aj napriek tomu myslia, že by táto planéta mohla mať atmosféru. Ak by sa to podarilo potvrdiť, tak by jej presnejšie zloženie mohli zistiť pomocou Hubbleovho a Spitzerovho vesmírneho ďalekohľadu ako aj teleskopom Jamesa Webba, ktorý plánujú uviesť do prevádzky v roku 2018.

"Naším hlavným cieľom je nájsť druhú Zem, ale medzitým sa nám podarilo nájsť druhú Venušu. Predpokladáme, že GJ 1132b má atmosféru podobnú tej na Venuši, a ak je to naozaj pravda, tak sa neviem dočkať, keď ju budeme môcť preskúmať," povedal David Charbonneau z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Ten spolu s kolegami publikoval objav novej exoplanéty v časopise Nature. Vedci okrem toho plánujú zistiť, či okolo Gliese 1132 neobiehajú aj ďalšie planéty.

Vedci pomocou Keplerovho teleskopu našli prvú exoplanétu, ktorá je porovnateľná veľkosťou aj vzdialenosťou od svojej hviezdy so Zemou, Kepler - 452b. Pozrite sa: