Polojasno
Gertrúda
19.5.2024
Prvá súkromná vesmírna loď Dragon úspešne odštartovala

Prvá súkromná vesmírna loď Dragon úspešne odštartovala

Prvá súkromná vesmírna loď v utorok ráno odštartovala z Mysu Canaveral na Floride. Modul Dragon nesie k Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) na obežnej dráhe okolo Zeme raketa Falcon 9. Štart je považovaný za zahájenie novej éry vesmírnych letov.

Let zatiaľ prebieha bez problémov a modul už doletel na obežnú dráhu. Desať minút po štarte sa Dragon podľa plánu oddelil na obežnej dráhe od druhého stupňa rakety a roztvoril dva slnečné panely. Šesťtonový modul široký 3,6 metra a dlhý 5,9 metra sa vydá za ISS, ku ktorej by sa mal priblížiť vo štvrtok.

Dragon by potom mal absolvovať vo vzdialenosti 2,5 kilometrov od orbitálneho komplexu manévrovacie testy. Pokiaľ všetko pôjde ako má, bude sa môcť v piatok priblížiť k vesmírnej stanici na desať metrov.

Dopraví potraviny a vodu

Dragon dopraví na stanicu asi pol tony potravín, vody a vybavenia. Späť na Zem sa vráti so 660 kilogramami materiálu z vedeckých pokusov a sďalším zariadením. ISS opustí 31. mája a pristane vTichom oceárne pri pobreží Kalifornie.

Modul Dragon bez ľudskej posádky a 54 metrov vysokú raketu Falcon 9 vlastní súkromná spoločnosť Space Exploration Technologies (SpaceX). NASA predpokladá, že po odstavení raketoplánov by SpaceX a ďalšie štyri súkromné firmy mohli k ISS dopravovať materiál a časom aj astronautov. Amerických astronautov momentálne vynášajú na ISS ruské rakety za 60 miliónov dolárov na osobu. Materiál na ISS take doprevádza Rusko, Európska únia a Japonsko.

Chcú prepravovať ľudí do vesmíru

SpaceX založil a riadi internetový podnikateľ Elon Musk. SpaceX a ďalšia spoločnosť Orbital Sciences majú už kontrakty celkom za 3,5 miliardy dolárov na dopravu materiálov na ISS. SpaceX je taktiež jednou zo štyroch firiem, ktoré by chceli časom dopravovať do vesmíru ľudí.

Prvý štart zrušený

Štart rakety Falcon 9, ktorá mala z USA vyniesť k Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS) súkromnú vesmírnu loď Dragon spoločnosti SpaceX, bol v poslednej minúte zrušený. Podľa dostupných informácií sa objavili technické problémy.

Staňte sa fanúšikom spravodajstva TV JOJ na sociálnej sieti TWITTER a vyhrajte!

SITA