Polojasno
Bratislava
Jaroslav
27.4.2024
O ďalšom fungovaní ZSSK Cargo rozhodnú v tomto roku
Zdielať na

O ďalšom fungovaní ZSSK Cargo rozhodnú v tomto roku

Zdroj: modely.vlaky.net

Minister dopravy Ľubomír Vážny nevylúčil vytvorenie spoločného podniku slovenského železničného nákladného prepravcu s českým Cargom alebo inými zahraničnými partnermi, ak to bude výhodné

Parlament zobral na vedomie vládnu správu o stave a ďalšom rozvoji Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo). Správu si od kabinetu vyžiadala opozícia.

Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho v roku 2008 by malo padnúť rozhodnutie o tom, či železničný nákladný prepravca bude naďalej fungovať samostatne v 100-percentnom vlastníctve štátu, alebo vytvorí spoločný podnik so strategickým zahraničným partnerom. Vážny o tom dnes informoval v závere parlamentnej rozpravy k správe o súčasnom stave a postupe vlády pri zabezpečovaní budúceho rozvoja ZSSK Cargo.

V reakcii na vystúpenia poslancov opozičnej SDKÚ-DS, ktorí kritizovali súčasnú vládu zo zastavenia privatizácie železničnej spoločnosti, Vážny nevylúčil jej neskoršiu fúziu s českým prepravcom ČD Cargo alebo inými zahraničnými firmami.

Vytvorenie spoločného podniku so strategickým partnerom však podľa neho musí preukázať analýza jeho výhodnosti. Minister dopravy zároveň nesúhlasil s výhradami opozície, že by to znamenalo skrytú privatizáciu, keďže by sa nepredával majetok ani akcie spoločnosti.

V rozprave vystúpili najmä poslanci SDKÚ-DS, ktorí zhodne tvrdili, že pre ďalší rozvoj ZSSK Cargo je nevyhnutný vstup strategického investora, pričom zastavenie privatizácie pripravenej predchádzajúcou vládou zabrzdilo rozvoj podniku.

Pavol Prokopovič uviedol, že vláda nevie ako ďalej s Cargom, nechce ho privatizovať a váha so vstupom strategického partnera. Pochybnosti o budúcnosti spoločnosti vyslovil aj predseda poslaneckého klubu SDKÚ-DS Stanislav Janiš.

Jeho stranícky kolega Jozef Mikuš pripomenul, že Cargo pre zastavenie privatizácie "ťahá v stredoeurópskom regióne za kratší koniec" a musí sa prispôsobovať podmienkam, ktoré diktujú iní. Ďalší poslanec SDKÚ-DS Ivan Štefanec vyhlásil, že zastavenie privatizácie bolo skôr ideologické ako ekonomické rozhodnutie.

Poslanci opozície označili za nevyhnutné takisto zníženie poplatkov za používanie železničnej dopravnej cesty, čo by zvýšilo konkurencieschopnosť Carga. V tom ich podporili minister dopravy, ako aj poslanec Smeru Peter Pelegrini.

Zdielať na

Najčítanejšie správy