Polojasno
11°
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
V súťaži na stavbu diaľnic ostali dve konzorciá, ďalších vylúčili
Zdielať na

V súťaži na stavbu diaľnic ostali dve konzorciá, ďalších vylúčili

Zdroj: SITA/ilustračné

V súťaži na výstavbu prvých úsekov diaľnice D1 za súkromné peniaze môžu pokračovať dve skupiny firiem, vrátane spoločností Skanska a Doprastav.

V súťaži na výstavbu prvých úsekov diaľnice D1 za súkromné peniaze môžu pokračovať dve skupiny firiem, vrátane spoločností Skanska a Doprastav. Rozhodlo o tom ministerstvo dopravy. Zároveň vylúčilo z tendra zvyšných štyroch uchádzačov, ktorí podľa úradu nesplnili podmienky účasti vo verejnom obstarávaní.

V hre o výstavbu asi 75 kilometrov ciest v Žilinskom a Prešovskom kraji zostal švédsky koncern Skanska, ktorý sa v tendri spojil s francúzskou spoločnosťou Vinci Concessions. Súperiť s ním bude zoskupenie firiem Doprastav a Váhostav-SK spoločne s francúzskymi firmami Bouygues Travaux Publics a Colas, maďarskou Intertoll-Europe a portugalskou Mota-Engil.

Súťaž na severné úseky diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc vypísalo ministerstvo vlani v novembri. Podľa skoršieho vyjadrenia ministra dopravy do ďalšej fázy súťaže mali zo šestice prihlásených uchádzačov postúpiť najviac štyria.

Podmienky na účasť v tendri podľa ministerstva nesplnilo konzorcium na čele s nemeckým koncernom Hochtief, ku ktorému sa pridali rakúske firmy Alpine Bau a Western Carpathians Motorway Investors Company. Ďalšími neúspešnými rakúskymi uchádzačmi sú Strabag a Porr Solutions Immobillen, ktoré sa spojili s austrálskou spoločnosťou Macquarie Capital Group. Vyradená bola tiež španielska spoločnosť Obrascón Huarte Laín a francúzska Eiffage Travaux Publics, ktoré sa o výstavbu ciest uchádzali samostatne.

Vláda Roberta Fica chce urýchliť diaľničné prepojenie Bratislavy s východom krajiny. Diaľnica do Košíc by mala byť až na niektoré náročné úseky postavená do roku 2010. Rýchlejšie tempo stavby ciest majú zabezpečiť práve takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty), pri ktorých stavby zaplatí súkromný investor a štát ich neskôr dlhodobo spláca. Kabinet chce takýmto spôsobom zabezpečiť postavenie asi 150 kilometrov diaľnic.

Štát v druhej polovici decembra vyhlásil súťaž tiež na niektoré úseky rýchlostnej cesty R1 z Nitry do Banskej Bystrice. Tento rok by mali nasledovať ďalšie technicky náročnejšie časti diaľnice D1 v okolí Martina. Kabinet sa však ešte definitívne nerozhodol, či sa pustí do výstavby prostredníctvom PPP projektov, prípadne v akom rozsahu.

Zdielať na

Najčítanejšie správy