Skoro jasno
26°
Bratislava
Bernard
20.5.2024
Bratislavčania sa lúčili s legendárnymi autobusmi Ikarus 280
Zdielať na

Bratislavčania sa lúčili s legendárnymi autobusmi Ikarus 280

Zdroj: d3k0

Veterán bratislavských ciest si zrejme nájde svoje miesto v zbierke historických exponátov podniku.

Desiatky Bratislavčanov sa dnes prišli symbolicky rozlúčiť s legendou mestskej hromadnej dopravy (MHD) - autobusmi Ikarus 280. Veľkokapacitné vozidlá maďarského výrobcu, ktoré brázdili ulice hlavného mesta nepretržite od roku 1974, vypravil dopravný podnik na rozlúčkové jazdy po bývalých trasách.

Veterán bratislavských ciest si zrejme nájde svoje miesto v zbierke historických exponátov podniku, niektoré staré Ikarusy však ešte istý čas poslúžia verejnosti.

"Nastal čas. Dá sa povedať, že už je to derniéra," povedal ČTK predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava (DPB) Branislav Zahradník. Najstarší typ Ikarusov slúžil v uliciach hlavného mesta viac ako tri desaťročia a ich ďalšie prevádzkovanie už je ekonomicky neefektívne, dodal.

Pasažieri sa za výdatného dažďa nahrnuli do dosluhujúcich Ikarusov a mohli spomínať na jazdy po historických linkách, ktoré v súčasnosti už autobusy MHD neobsluhujú. Na prelome 80. a 90. rokov minulého storočia prepravovali cestujúcich na takzvaných expresných linkách. "Premávali hlavne v špičkových časoch, mali menej zastávok, dlhšie trasy a vlastne pomáhali Bratislave eliminovať chýbajúce metro," poznamenal Zahradník.

Skôr ako trojica Ikarusov vyrazila z bratislavskej hlavnej železničnej stanice na púť hlavným mestom, množstvo ľudí si nenechalo ujsť príležitosť zvečniť si ich na pamiatku do svojich fotoalbumov. "Budem na ne spomínať, že bolo v nich veľmi zima a boli hlučné," povedal ČTK mladík Juraj Tihanyi. Na druhej strane mali povesť jedných z najspoľahlivejších vozidiel počas mrazivej zimy, dodal.

Organizátori pre účastníkov akcie pripravili aj rôzne spomienkové suveníry, napríklad pamätné lístky a plagáty, ktoré mohli dostať výmenou za dobrovoľné vstupné. Povoziť sa ulicami mesta v starom Ikaruse prišlo množstvo mladých ľudí. "Myslím si, že mladí ľudia sú vo vysokej miere užívateľmi MHD a môže ma len tešiť, ak majú aj takýto vzťah k autobusom," povedal Zahradník, ktorý sa osobne prišiel rozlúčiť s Ikarusmi.

"Starčekovia" zatiaľ úplne z premávky nevymiznú, posledné dva kusy s platnou technickou kontrolou ešte nejaký čas na cestách pobudnú. Inak sa do premávky zaradia už len ako záskok pri prípadných mimoriadnych situáciách. Ikarusy však asi rozšíria zbierku historických vozidiel DPB. "Vzhľadom na to, čo všetko táto značka urobila pre Bratislavu za tie roky, si tam miesto zaslúži," myslí si Zahradník. Spoločnosť by podľa neho postupne chcela budovať múzeum dopravného podniku.

DPB chronicky trápi zastaraný vozový park. Tento rok by podnik chcel nakúpiť hlavne nové kĺbové autobusy a tiež niekoľko kratších vozidiel. Podľa Zahradníka má na nákupy zatiaľ prisľúbených 200 miliónov korún od mesta a rokuje o ďalších možnostiach investovania. Ak by však chcel obnoviť celý vozový park, potreboval by vraj asi štyri miliardy Sk.

Po stiahnutí Ikarusov 280 z bratislavských ulíc sa tieto historické kusy zo Slovenska úplne nevytratia. Niekoľko ich bude naďalej slúžiť verejnosti v ďalších mestách. Veľkokapacitný voz dokáže oficiálne odviezť až 150 ľudí. Vyslúžil si rôzne prezývky ako harmonika alebo čabajka. Vodičom vyhovoval, pretože mal jednoduché ovládanie a silný motor. Naopak starší cestujúci sa sťažovali na nepohodlný nástup pre strmé schodíky.

Zdielať na