Mikuláš
6.12.2022
Nedostatok pohybu je problémom ľudí po celom svete. Pritom stačí naozaj málo
Zdielať na

Nedostatok pohybu je problémom ľudí po celom svete. Pritom stačí naozaj málo

BRATISLAVA / Svetová zdravotnícka organizácia neustále varuje svet pred nedostatkom pohybu, pretože vedie k nárastu civilizačných ochorení. V celosvetovom priemere je jedna pätina ľudí úplne nepohyblivá a ďalšia sa hýbe "len tak-tak". Najhoršie sú na tom krajiny blízkeho východu, o trochu lepšie USA a Európska únia, teda aj Slovensko. Zisťovali sme, koľko krokov denne alebo aké iné aktivity by mal človek robiť, aby urobil pre svoje zdravie aspoň minimum.

Kriticky málo sa vo svete venuje fyzickému pohybu v priemere každý piaty človek. Najhoršie na tom sú obyvatelia Kuvajtu, Iraku alebo Saudskej Arábie, kde až traja z piatich sa nehýbu vôbec. Čo sa týka Slovákov, sú na tom podobne ako Spojené štáty alebo priemer Európskej únie, kde dvaja z piatich ľudí sa nehýbu vôbec a jeden len príležitostne. "Približne 60 percent oslovených respondentov uviedlo, že pravidelne sa nevenuje akejkoľvek športovej aktivite," uviedla hovorkyňa Úradu verejného zdravotníctva Daša Račková.

Horšie na tom sú ženy oproti mužom a ľudia s vyšší vekom. "Dlhodobý trend je nemenný," povedala Račková. Dôsledkom je podľa odborníkov vysoký výskyt srdcovo-cievnych ochorení.

Koľko sa hýbať? 

Odborníci odporúčajú ako optimálne, urobiť denne okolo 10 000 krokov, minimálne 6 000. Menej ako 4 000 je už zdravotným rizikom.  

Za desať minút vychádzkovej chôdze redaktor TV JOJ urobil zhruba tisíc krokov. Znamená to, že ak denné minimum je 6 000, potom by sme mali kráčať asi hodinu. Potvrdzuje to aj maratónec a tréner Marcel Matanin. "Klasickým vychádzkovým krokom by to mala byť hodinka, hodinka a štvrť," povedal Marcel Matanin, olympijský maratónec a tréner.

Rovnaký čas potrebujeme aj v prípade pokojného bicyklovania či už vonku alebo doma na stacionárnom bicykli. Pohyb by nás mal zahriať, ideálne je, ak sa pritom mierne spotíme. "Pokiaľ môžeme behať, tak 30-40 minút voľným klusom, pričom sa viete rozprávať," dodal Matanin. 

To isté platí aj na rýchlu chôdzu, takzvaný nordic walking, v zime sú to bežky alebo celoročne výborných je 45 minút tanca podľa vkusu a možnosti. "Pri tréningu alebo pri nácviku tanca človek vydá kopec energie," dodal Matanin. 

Odhodlajte sa a pochváľte sám seba

Okrem zdravia pri pohybe získavame aj dobrý zážitok. Vyplavujú sa po ňom hormóny šťastia. Najťažšie je ale začať. "Odhodlať sa, vyjsť von a skúsiť to," dodal Matanin. 

Lepšie je dať si spočiatku ľahko zvládnuteľný cieľ, priveľké odrádzajú a budete ich odkladať. Desať minút chôdze zvládnete ľahko. Po desiatich minútach sám seba pochváľte a pridajte niekoľko minút navyše, ak vládzete. Spočiatku je najdôležitejšie vytvoriť každodenný návyk, výkony prídu samé.  

Pozrite si archívnu reportáž.

Súvisiace články