Imunitný systém napadne rakovinové bunky a zničí ich. Vedci za prelomový výskum dostali Nobelovu cenu

ŠTOKHOLM / Tohtoročnú Nobelovu cenu za fyziológiu a lekárstvo získal Američan James P. Allison a Japonec Tasuku Hondžó. Vyvinuli špeciálne imunologické liečenie rakoviny. Ich výskum využíva schopnosti imunitného systému napádať rakovinové bunky.

Nobelova nadácia vo svojom zdôvodnení na twitteri uviedla, že výskum ocenenej dvojice vedcov predstavuje prelomová bod v boji proti rakovine.

Americký vedec Allison skúmal bielkovinu, ktorá funguje ako brzda regulujúca funkciu imunitného systému. "Odhalil potenciál uvoľnenia tejto brzdy a vypustenie našich imunitných buniek s cieľom napádania nádorov. Tento koncept potom rozvinul na nová prístup k liečbe pacientov," napísala Nobelová nadácia.

Druhý z laureátov, Japonec Hondžó podľa Nobelovej nadácie objavil inú bielkovinu na povrchu imunitných buniek a zistil, že tiež funguje ako brzda, no s odlišným mechanizmom. "Liečba založená na jeho objave sa ukázala byť veľmi efektívna v boji proti rakovine," dodala nadácia.

Vyhlásením Nobelovej ceny za lekárstvo začal týždeň, počas ktorého budú oznámené mená laureátov Nobelových cien za fyziku, za chémiu a za mier. Budúci pondelok sa svet dozvie meno laureáta Nobelovej ceny za ekonómiu. Nobelova cena za literatúru tento rok opäť nebude udelená pre škandál, ktorý otriasol Švédskou akadémiou, ktorá cenu udeľuje.

Pozrite si archívnu reportáž.

Zdroj: noviny.sk, ČTK