Vedci našli neobvyklé zviera z praveku: Neuveríte, čo kedysi chodilo po zemi

Archívna reportáž
embed kód
WASHINGTON / Vedci objavili neobvyklé zviera z praveku. Zobák malo ako kačka, ale zuby ako krokodíl, labutí krk a vražedné drápy. Ide o prvý objav dvojnohého dinosaurieho mäsožravca, ktorý mal preukázataľné plavecké schopnosti.

Vedci objavili neobvyklé zviera z praveku. Zobák malo ako kačka, ale zuby ako krokodíl, labutí krk a vražedné drápy.  Ide tak o prvý objav dvojnohého dinosaurieho mäsožravca, ktorý mal preukázataľné plavecké schopnosti.

Kompletnú kostru tvora vysokého asi 45 centimetrov, ktorý žil pred 75 miliónmi rokov, rozpoznali vedci v kuse pieskovcovej hrudy, ktorú do Európy prepašovali z Mongolska. Tam bola taktiež nájdená. Podľa agentúry AP malo tiež plutvy ako tučniak, takže dokázalo plávať, ale na pevnine chodilo ako pštros.

"Je to zvláštne zviera," povedal holandský výskumník Dennis Voeten z Katedry zoológie a ornitologického laboratória Univerzity Palackého v Olomouci, kde je na postgraduálnom štúdiu. "Kombinuje rôzne časti, ktoré sme poznali z iných druhov, do tohto jedného malého zvieraťa," dodal.

V štúdii zverejnenej vo vedeckom časopise Nature Voeten so svojimi spolupracovníkmi nazvali zviera Halszkaraptor escuilliei podľa poľskej paleontologičky Halszky Osmólskej.

Ľahký beh a lov potravy

Podľa spoluautora štúdie, paleontológa Paula Tafforeaua z európskeho synchrotrónového radiačného zariadenia (ESRF) vo francúzskom Grenoble, mohlo zviera vďaka tvaru tela ľahko behať a loviť potravu na pevnej pôde, a zároveň aj chytať ryby v sladkej vode.

Vedúci štúdie, paleontológ Andrea Cau z Capelliniho geologického múzea v Boloni, vraj zo začiatku veľmi pochyboval o autenticite fosílie, a to aj kvôli vzhľadu kostry a aj kvôli skutočnosti, že ju z Mongolska prepašoval súkromný zberateľ. Preto najskôr vychádzal z toho, že ide o falošný výtvor, pokiaľ sa vedecky nedokázal opak.

V tomto pomohlo synchrotrónové zariadenie, vďaka ktorému vedci zabezpečili trojrozmerné obrazy fosílie. Tie ukázali, že išlo skutočne o jednoliateho tvora, nie o kostrovú konštrukciu z viacero zvierat, ako sa v minulosti zistilo u iných objavov dinosaurov.

Zdroj: noviny.sk/ČTK