Jasno
Bratislava
Marek
25.4.2024
Ako reklamovať prstene, hodinky či retiazky
Zdielať na

Ako reklamovať prstene, hodinky či retiazky

BRATISLAVA / Prsteň, či hodinky ako výnimočné darčeky síce potešia, ale horšie je, ak sa vám s nimi niečo stane. Zlato, ktoré púšťa farbu, či drahé kamene, ktoré nedržia pokazia radosť z darčeka nielen obdarovanému, ale aj tomu, kto ho kupoval. Ako môžete reklamovať takúto škodu a musí vám zlatník zohnať napríklad nový briliant na vlastné náklady?

Problém: Vypadnutý drahokam

"Dostala som krásny snubný prsteň s briliantom. Po troch mesiacoch občasného používania, mi kameň vypadol. Vraj je to moja vina," píše svoj problém naša diváčka.

Ak vám z prsteňa vypadne kameň, rozhodne vám ho zo zákona na reklamáciu prijať musia. Vypadnutý kamienok vás však v prípade, že vaše zlatníctvo štrajkuje a nechce na seba prebrať zodpovednosť, bude stáť viac námahy. Budete totiž potrebovať znalecký posudok.

Riešenie

"Trvá len pár dní a nestojí ani veľa peňazí. Znalecký posudok ukáže, či bola chyba spôsobená nekvalitnou výrobou alebo používaním," vysvetľuje zlatník Fridrich Ebner.

Ak bol kameň chybne ukotvený, bude oprava na náklady zlatníka. A to aj v prípade, že ide o drahší briliant. Pri lacnejších kameňoch je možné aj iné riešenie. Reklamáciu vypadnutého kameňa môžete vyriešiť aj tak, že si zaplatíte nový kameň a zlatník vám ho zdarma osadí. Je to však kompromis pre obe strany.

Problém: Zlá veľkosť obrúčky

"V zlatníctve sme si dali urobiť obrúčky. Manželkyna bola v poriadku, ale moja o dve čísla menšia. Trvalo 7 týždňov, kým ju konečne opravili! Je to v poriadku?" Pýta sa divák.

Riešenie

Nie nie je to v poriadku. Na vyriešenie reklamácie je totiž zo zákona presne 30 dní. Čo sa týka veľkosti, vždy keď si dávate robiť niečo na zákazku, poriadne si skontrolujte, čo je napísane na objednávke.

Ak vám prst zmerali a veľkosť zapísali v zlatníctve dobre, možno máte opúchajúce prsty. Buď z horúčavy, z tehotenstva alebo pre chorobu. Vtedy nárok na reklamáciu nemáte. Obrúčku by vám však mali zdarma zväčšiť, ak došlo k omylu pri zapisovaní jeho veľkosti.

"Sú obrúčky, ktoré sa dajú zväčšiť bez problémov. Potom sú také, ktoré sa dajú upraviť s problémami a sú aj také, ktoré sa zmeniť nedajú a musia sa vyrobiť nanovo," upresnil zlatník Fridrich Ebner.

Problém: Zlato nie je zlato

"Kolegovia v práci sa mi na 50-tku zložili na hodinky. Vraj zlaté. Spodná časť mi však na ruke robí modro-zelené fľaky a úplne sa ošúchali. Môžem ich reklamovať?"

Najskôr by ste si mali zistiť, či boli hodinky kupované ako zlaté alebo ako pozlátené. Tie druhé totiž obsahujú len tenkú vrstvu zlatého náteru, ktorý sa ošúcha. Následne vaša koža reaguje s kovmi pod zlatým náterom. Aj ten by mal však vydržať najmenej dva roky, čo je aj lehota na reklamáciu určená zákonom. Ak neusmejete u obchodníka, zájdite na Puncový úrad.

Alergie zo zliatin

"Pomocou našich prístrojov, vieme zistiť zloženie zliatiny. A tak vieme zistiť, či zliatina obsahuje prvky vyvolávajúce alergické reakcie," uviedla riaditeľka Puncového úradu SR Alena Longauerová.

Na množstvo takýchto prvkov existujú normy, ak ich spomínané hodinky prekročili, môžete ich reklamovať. Ak sú v poriadku, na vine môže byť vaša alergia.

Téme sa venuje reportérka Beáta Ksenzsighová. INFORMÁCIE ONLINE TU.

isifa

Súvisiace články