Jasno
Hermína
6.5.2024
Prekvapujúci objav: Planéty natlačené ako sardinky!

Prekvapujúci objav: Planéty natlačené ako sardinky!

Zdroj: Takto vyzerá sústava Kepler-11 (NASA/Tim Pyle)

Keplerov vesmírny teleskop zásobuje vedcov na Zemi jedným objavom za druhým. Tým najnovším je čudný planetárny systém, v ktorom sú planéty nahustené v nezvyčajne malom priestore.

Všetkých šesť objavených planét obieha okolo materskej hviezdy v menšej vzdialenosti ako je medzi našim Slnkom a Venušou. To znamená, že sa tlačia v priestore, v ktorom v našich končinách vesmíru obiehajú len dve planéty. A aj to relatívne malé. Veľkosť objavených planét siaha od dvojnásobku až po štvornásobok našej Zeme.

Každá z nich má však podstatne nižšiu hustotu, takže sa zrejme skladajú len z plynov alebo ľadu. Okolo svojej hviezdy obehnú od desiatich do 118 pozemských dní. Pre vedcov je tento "najhustejší známy planetárny systém" hádankou. Nikomu zatiaľ ani nenapadlo, že by také niečo mohlo existovať.

Hviezda, okolo ktorej sa planéty tlačia ako sardinky, dostala meno Kepler-11. Je od nás vzdialená asi 2 000 svetelných rokov. Vďaka tomu objavu sa počet planét objavených Keplerovým vesmírnym teleskopom zvýšil na 15. Ale to sú len potvrdené planéty. Pred pár dňami vedecký tím, ktorí pracuje s týmto prístrojom za 600 miliónov dolárov, oznámil, že Kepler identifikoval asi 1 200 kandidátov na planéty pri iných hviezdach. Dokáže totiž sledovať tisíce hviezd naraz, takže vedcom na Zemi doslova chŕli nové a nové údaje.

Porovnanie sústavy Kepler-11 a našej slnečnej sústavy (NASA/Tim Pyle)